Palaute
verkkokeskustelussa
Keinoja palautteen antamiseen verkossa antaa case-työskentelyn malli,
joka pohjautuu ongelmakeskeisen oppimisen periaatteisiin (Problem Based
Learning). Case-työskentely tapahtuu kokonaan tai vain osittain verkossa.
Case-mallissa ajatellaan, että asiantuntijoita ovat kaikki keskusteluun
osallistuvat.
Keskustelun onnistumisen kannalta on tärkeää, että
kaikki ideat ja kysymykset, niin tyhmät kuin rikkiviisaatkin, tuodaan
esille. Kokemusten ja näkemysten jakaminen on arvokasta. Vuorovaikutusrooleista
voi olla apua keskusteluun osallistumisessa. Seuraavat ideat voisivat
olla apuna verkkotyöskentelyssä.
1. Tue
Kysymyksesi on tärkeä
2. Kysy ja kyseenalaista
Voitko perustella näkemyksesi?
3. Neuvo
Eikös X kirjoittanutkin tästä ongelmasta
4. Mallinna
Ratkaisisin itse samanlaisen ongelman näin: Ottaisin x:n
ja lisäisin siihen y:n.
5. Ohjaa prosessia
Voisitko tehdä yhteenvedon, mitä tästä on
sanottu. ,Anna lisäperusteita argumentointisi tueksi.
6. Auta tutkimaan ja tarjoa teoriaa
Voisit varmaan kirjoittaa x:lle saadaksesi lisätietoa.,
Ehkäpä x:n verkkosivuilta löytyisi lisää
aineksia.
7. Auta reflektoimaan
Miten tämä vaikuttaa sinun oppimisnäkemykseesi?
8. Tue dialogin syntymistä
Onko kenelläkään vastakkaisia näkemyksiä?
Millaisia?
Lähde:
Saarenkunnas, M., Kuure, L. & Salovaara, H., 2000. Web-weaving.
Verkkoportfolio. Ongelmien ratkonta. Kolme tapaa työskennellä
verkossa. Ote - opetus ja teknologia. 2: 4-9.
|
|