| KäsitehakemistoFlow-kokemus (Csikszentmihalyi)Flow-kokemuksella kuvataan motivationaalista tilaa, 
              jossa yksilö uppoutuu täysin tekeillä olevaan tehtävään tai asiaan. 
              Flow-kokemusta on kuvattu optimaaliseksi motivationaaliseksi tilaksi, 
              joka voi esiintyä sekä luovassa työskentelyssä että kognitiivisessa 
              tehtävässä. Flow-kokemukselle on tyypillistä, että yksilö tuntee 
              saavuttavansa tehtävän tai toiminnan tavoitteet, keskittyy täydellisesti, 
              tuntee pystyvänsä kontrolloimaan tilannetta ja että ajantaju katoaa 
              eli aika kuluu nopeasti. Hiljainen tieto 
              (Tacit knowledge Polanyi)Hiljainen tieto (Polanyi, 1969) tarkoittaa tietoa, 
              joka on kätkeytynyt yksilön (tai ryhmän) taitoihin ja prosesseihin, 
              joten sen selittäminen on hankalaa. Hiljaiseen tietoon liittyy sekä 
              kognitiivisia eli tiedollisia että toiminnallisia elementtejä. Hiljainen 
              tieto voi olla esimerkiksi mielen sisäinen, käytännön kokemuksesta 
              ja eksplisiittisestä tiedosta muotoutunut toimintamalli. Hiljaisella 
              tiedolla on suuri merkitys sekä yksilön että työyhteisön osaamisessa 
              ja oppimisessa. Hiljaisen tiedon käsite on tullut suosituksi kuvaamaan 
              sellaisia osaamisen ja tietämyksen ulottuvuuksia, joiden välittäminen 
              yksilöltä toiselle tai toimijayhteisön ulkopuolelle on haastavaa, 
              ellei jopa mahdotonta. KognitioPsykologiassa kognitiolla viitataan yksilön mielensisäisiin 
              tiedonkäsittelyn prosesseihin. Taustalla on ajatus, että yksilöllä 
              on mielensisäisiä toimintoja, joiden avulla hän käsittelee informaatiota. 
              Kognitiivisiin toimintoihin luetaan kuuluvaksi esimerkiksi muistitoiminnot, 
              havaitseminen sekä ongelmanratkaisu. KonstruktioKonstruktivistisen oppimiskäsityksen mukaan tieto 
              ei siirry sellaisenaan henkilöltä toiselle, vaan oppija luo tiedosta 
              oman konstruktionsa. Konstruktio on tietoa, joka muotoutuu ja rakentuu 
              yksilön ajatteluprosessien kautta. Oppimistilanteessa syntyvään 
              konstruktioon vaikuttaa paitsi aistein havaitut seikat, myös oppijan 
              omat ennakko-oletukset ja aikaisempi tieto, ympäröivä kulttuuri 
              sekä oppimiskontekstin fyysiset, sosiaaliset ja emotionaaliset tekijät. Konteksti 
              / situaatioKontekstilla tai situaatiolla tarkoitetaan tilannetta, 
              jossa oppiminen tai muu toiminta tapahtuu. Ihmisen kognitiivista 
              toimintaa käsiteltäessä kontekstilla ja situaatiolla tarkoitetaan 
              paitsi fyysistä tilannetta, myös tilanteeseen liittyviä sosiaalisia 
              ja mentaalisia tekijöitä. Usein puhutaan oppimisen tilannesidonnaisuudesta 
              (situated cognition, situated learning). Tällä korostetaan näkemystä, 
              jonka mukaan konteksti, jossa oppiminen tapahtuu, vaikuttaa oppimisprosessissa 
              syntyvään tietoon. Yhdessä kontekstissa opittu tieto ei välttämättä 
              ole suoraan sovellettavissa toisissa konteksteissa. Tätä ongelmaa 
              kutsutaan transferin ongelmaksi. MetakognitioMetakognitiolla tarkoitetaan tietoa, jota yksilöllä 
              on omista kognitiivis-emotionaalisista prosesseistaan, kuten ajattelusta 
              ja muistista. Metakognitiivisen tiedon perusteella yksilö pystyy 
              tietoisesti säätelemään omaa oppimis- ja ajattelutoimintaansa. Oppimisen 
              yhteydessä puhutaankin usein metakognitiivisista taidoista, oman 
              oppimisprosessin seuraamisen ja ohjaamisen taidoista. Metakognitiiviset 
              taidot ovat erittäin tärkeitä oppimisen kannalta etenkin sellaisissa 
              oppimistilanteissa, joissa oppija itse ohjaa etenemistään. MotivaatioMotivaatiolla viitataan käyttäytymisen tai toiminnan 
              taustalla vaikuttaviin tekijöihin tai syihin, jotka saavat yksilön 
              aloittamaan toiminnan ja pitämään sitä yllä. Motivaatiota on tutkittu 
              runsaasti, koska esimerkiksi oppimisessa sillä on suuri merkitys. Ongelmanratkaisu 
              (problem-solving)Ongelmanratkaisu määritellään yleensä uusien ratkaisujen 
              luomiseksi kysymyksiin, joihin ei ole olemassa valmiita ratkaisuja. 
              Ongelmanratkaisuna ei siis voida pitää tiedon kaavamaista soveltamista. 
              Ongelmanratkaisu vaatii oppijalta metakognitiivisia taitoja: ongelman 
              hahmottamista ja sen jakoa osaongelmiin, ratkaisustrategioiden käyttötaitoja 
              jne. Nykyisten oppimiskäsitysten mukaan ongelmanratkaisu on oppimisen 
              kannalta erittäin keskeistä, koska se aktivoi oppijan ajatteluprosesseja. 
              Käytännön elämään liittyvien ongelmanratkaisutehtävien avulla tieto 
              voidaan myös kytkeä "elävään elämään", mikä on tärkeään 
              tiedon myöhemmässä soveltamisessa. Oppimisaihio (eng. 
              Learning Object)Oppimisaihiolla tarkoitetaan digitaalista, usein 
              internetin kautta jaettavaa oppimateriaalia. Oppimisaihioiksi voidaan 
              kutsua niin harjoitustehtäviä, virikemateriaaleja, simulaatioita 
              kuin informaatiota sisältävää tekstiäkin. Oppimisaihioita käytetään 
              usein verkko-oppimisalustojen yhteydessä ja niiden tarkoituksena 
              on tuoda opetukseen lisäarvoa. Oppimisaihioajattelussa painotetaan 
              oppimisaihioiden yhteyttä pedagogisiin käytäntöihin. Erilaisten 
              oppimisaihioiden taustalla voidaan havaita erilaisia pedagogisia 
              lähestymistapoja ja oppimisaihiot voivat parhaimmillaan tukea ymmärtävää 
              oppimista. Nykytutkimuksen käsityksiin oppimisen perusteista pohjautuvat 
              oppimisaihioiden voivatkin parhaimmillaan tukea ymmärtävää oppimista. OppimisalustaOppimisalustalla tarkoitetaan tieto- ja viestintätekniikan 
              opetuskäytön yhteydessä yleensä verkossa toimivaa sovellusta, joka 
              tarjoaa työvälineet ja paikan verkko-oppimiseen. Alustaan kuuluvat 
              yleensä ainakin joitakin seuraavista: välineet kurssien hallinnointiin, 
              materiaalin välittämiseen, tehtävien ja omien tuotosten tekemiseen 
              sekä tallentamiseen, keskustelualue ja chat (reaaliaikainen verkko-keskustelu). 
              Näiden lisäksi oppimisalustat voivat sisältää myös muita elementtejä. OppimisprosessiOppimisprosessilla viitataan yleisesti niihin tapahtumiin 
              ja vaiheisiin, joita oppija käy läpi oppimisen aikana. OppimisteoriaOppimisteorialla tarkoitetaan käsitteellistä mallia, 
              jonka avulla ihmisen oppimista ilmiönä selitetään. PedagogiikkaPedagogiikalla tarkoitetaan opettamisen teoriaa. 
              Pedagogiikka terminä juontaa muinaiskreikan sanasta paidagogos, 
              joka oli lapsia kouluun vieneen ja koulusta hakeneen orjan nimi. 
              Vertauskuvallisesti voidaankin ajatella, että pedagogiikan ideana 
              on saattaa oppija oppimaan. Pedagoginen 
              agenttiPedagogisella agentilla tarkoitetaan eräänlaista 
              ”virtuaalituutoria”. Pedagoginen agentti voi esimerkiksi oppimisalustassa 
              seurata, millaisia operaatioita oppija alustalla tekee ja antaa 
              sekä toimintaan, navigointiin että sisältöön liittyviä vihjeitä 
              tai neuvoja. Hyvin lähellä pedagogista agenttia on useimmille MS 
              Word – ohjelmasta tuttu paperiliitin, joka neuvoo käyttäjää tarvittaessa 
              sekä ”tarjoaa” neuvoaan erilaisissa tilanteissa. Pedagogisen agentin 
              rooli hieman erilainen: se voi neuvoa oppijaa esimerkiksi työskentelyn 
              organisoinnissa sekä tehtävien tekemisessä. Esimerkki pedagogisesta 
              agentista osoitteessa: http://www.coedu.usf.edu/agents/merlin_multiple_choice_example/ Pedagoginen agentti on suhteellisen tuore idea, 
              eikä niitä vielä kovin usein näe osana yleisesti tarjolla olevia 
              oppimisalustoja. Pedagoginen malliPedagoginen malli on teoriaperustainen työväline 
              verkko-opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen. Pedagogisten mallien 
              taustalla vaikuttaa tämän hetkinen ymmärrys oppimisen luonteesta. 
              Vaikka pedagogisia malleja on erilaisia, ne kuitenkin toteuttavat 
              ainakin joitakin yhteisiä pedagogisia periaatteita. Näitä ovat esimerkiksi 
              ongelmalähtöisyys, pyrkimys herättää kognitiivisia konflikteja (lähtökohtana 
              Piaget), lähikehityksen vyöhykkeellä oppiminen eli ”jo opitun laajentaminen 
              uuteen” (lähtökohtana Vygotsky) sekä sosiaalinen vuorovaikutus ajattelun 
              rikastajana (Salomon, 1993). Pedagogisia malleja ovat esimerkiksi 
              ongelmakeskeinen oppiminen (PBL), tutkiva oppiminen sekä case-työskentely. Pedagoginen 
              skriptausPedagogisessa skriptauksessa on kyse oppimistilanteiden 
              suunnitellusta vaiheistamisesta. Suomeksi ilmiöstä voidaan käyttää 
              myös siis termiä vuorovaikutuksen tai oppimisen pedagoginen vaiheistaminen. 
              Esimerkiksi yhteisöllisen tiedonrakentelun periaatteisiin nojautuvassa 
              oppimisprosessissa on usein tarpeen käydä läpi tiettyjä oppimista 
              sekä yhteisöllisyyttä tukevia työskentelyvaiheita. Skriptauksen 
              avulla oppijat siis pakotetaan käymään läpi tietyt ajattelun ja 
              kollaboraation vaiheet osana oppimisprosessia. Skriptejä käytetäänkin 
              pedagogisten mallien käytännön toteuttamiseen ja niiden avulla pedagoginen 
              malli ikään kuin pilkotaan pienemmiksi tehtävänannoiksi tai työvaiheiksi. 
              Usein skriptauksessa on kyse esimerkiksi verkkokeskustelujen etenemisen 
              suunnittelusta tai verkkotehtävien toteuttamisesta eriteltyjen vaiheiden 
              kautta. http://newmedia.colorado.edu/cscl/211.pdf RepresentaatioRepresentaatio on ulkoisesti havaittava tai mentaalinen 
              (uudelleen)esitys jostakin asiasta. Tyypillisiä mentaalisia representaatioita 
              ovat meidän omat käsityksemme todellisen maailman ilmiöistä tai 
              tapahtumista. Representaatiot ovat useimmiten kielellisiä tai visuaalisia. 
              Kielellinen representaatio on esimerkiksi kertomus jostakin aikaisemmasta 
              tapahtumasta ja piirretty istumajärjestys on representaatio oppilaiden 
              todellisesta istumajärjestyksestä. Representaation käsitettä käytetään 
              usein yksilön oppimisprosessin kuvauksen yhteydessä. ScaffoldingTermi scaffolding liittyy läheisesti oppimisen 
              ohjaukseen. Siinä korostetaan esim. ohjaajan roolia oppijan omien 
              ajattelu- ja oppimisprosessien tukijana. Scaffolding voidaan suomentaa 
              oppimisen oikea-aikaiseksi tukemiseksi. Oppija etenee omien taitojensa 
              äärirajoilla, ja häntä neuvotaan vain silloin, kun hänen omat taitonsa 
              eivät riitä tehtävän suorittamiseen täysin itsenäisesti. Usein puhutaankin 
              minimaalisen avun periaatteesta. Scaffolding eli oppimisen oikea-aikainen 
              tukeminen perustuu Vygotskyn käsitteeseen lähikehityksen vyöhykkeestä 
              (zone of proximal development, ZPD). SkeemaSkeema tarkoittaa organisoitunutta mentaalista 
              toimintamallia tai tietorakennetta, joka on rakentunut yksilön aikaisemmista 
              kokemuksista ja tiedosta. Skeemat ohjaavat ihmisen oppimista ja 
              havainnointia. Skeemat ovat luonteeltaan yleisiä, sillä ne eivät 
              liity yksittäiseen kokemukseen, vaan rakentuvat jatkuvasti kokemusten 
              ja tiedon karttuessa. Skeemat ovat yleensä monitasoisia ja muodostavat 
              hierarkisia rakenteita. Skeemat voivat olla esimerkiksi toimintamalleja, 
              käsitteitä jäsentäviä skeemoja ja mielikuvia fyysisistä tiloista. TransferTransferilla tarkoitetaan aikaisemmin opitun asian 
              vaikutusta uuden asian oppimiseen tai yleisemmin tiedon soveltuvuutta 
              useisiin eri konteksteihin. Transfer voi olla positiivista, jolloin 
              aikaisemmin opittu helpottaa nykyistä oppimisprosessia tai negatiivista, 
              jolloin uuden asian oppiminen vaikeutuu aikaisemmin opitun vaikutuksesta. 
              Kun opittu tieto on laajalti transferoituvaa, sitä voidaan soveltaa 
              useissa eri konteksteissa ja se edesauttaa uuden oppimista. Situated 
              cognition - ajattelun edustajien mukaan oppiminen on sidoksissa 
              siihen kontekstiin, jossa se opitaan ja tällä perusteella esim. 
              koulutiedon sanotaan olevan huonosti käytännön elämässä toimivaa 
              (inert knowledge) eli koulutietoa pidetään huonosti transferoituvana. VastavuoroisuusVastavuoroisuuden käsite on merkityksellinen kollaboratiivista 
              oppimista tai työskentelyä selitettäessä. Vastavuoroisuudella tarkoitetaan 
              yhteistä toimintaa, jossa oma ja toisten osaaminen tai tietämys 
              tunnistetaan ja sekä päällekkäistä että täydentävää tietämystä osataan 
              hyödyntää yhteisen päämäärän saavuttamiseksi. Vastavuoroisessa toiminnassa 
              osallistujien tietämys täydentää toinen toistaan. Parhaimmillaan 
              vastavuoroisella toiminnalla, jossa tilaa annetaan kaikille toimintaan 
              osallistuville, saavutetaan synergiaetua. Yhteisöllinen eli 
              kollaboratiivinen oppiminenYhteisöllisellä oppimisella tarkoitetaan oppimista, 
              jossa kaikilla ryhmän jäsenillä on yhteinen tehtävä ja tavoite ja 
              jossa pyritään jaettujen merkitysten ja yhteisen ymmärryksen rakentamiseen 
              vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa (Dillenbourg, 1999; Baker 
              et.al., 1999; Järvelä & Häkkinen, 2002). On tärkeää huomata, 
              että tilanteessa, jossa ryhmä oppijoita työskentelee yhdessä ilman 
              yhteisesti tunnustettua tavoitetta, ei ole kysymys yhteisöllisestä 
              työskentelystä. Transaktiivinen eli 
              kollektiivinen muistiTransaktiivisella muistilla tarkoitetaan jonkin 
              ryhmän tai yhteisön kesken vallitsevaa käsitystä siitä kuka tietää 
              ja hallitsee mitäkin (Wegner, 1996). Tällaisen käsityksen varassa 
              osaamisen ja tietämyksen koordinointi on mahdollista ryhmän kesken. 
              Transaktiivista muistia voidaankin kutsua sosiaalisesti hajautuneeksi 
              metakognitioksi ja se on osa yksilöiden välille rakentuvaa, yksilöllisen 
              ulottuvuuden ylittävää tiedonkäsittelyjärjestelmää (Wegner, 1993). |