Käsitehakemisto
Flow-kokemus (Csikszentmihalyi)
Flow-kokemuksella kuvataan motivationaalista tilaa,
jossa yksilö uppoutuu täysin tekeillä olevaan tehtävään tai asiaan.
Flow-kokemusta on kuvattu optimaaliseksi motivationaaliseksi tilaksi,
joka voi esiintyä sekä luovassa työskentelyssä että kognitiivisessa
tehtävässä. Flow-kokemukselle on tyypillistä, että yksilö tuntee
saavuttavansa tehtävän tai toiminnan tavoitteet, keskittyy täydellisesti,
tuntee pystyvänsä kontrolloimaan tilannetta ja että ajantaju katoaa
eli aika kuluu nopeasti.
Hiljainen tieto
(Tacit knowledge Polanyi)
Hiljainen tieto (Polanyi, 1969) tarkoittaa tietoa,
joka on kätkeytynyt yksilön (tai ryhmän) taitoihin ja prosesseihin,
joten sen selittäminen on hankalaa. Hiljaiseen tietoon liittyy sekä
kognitiivisia eli tiedollisia että toiminnallisia elementtejä. Hiljainen
tieto voi olla esimerkiksi mielen sisäinen, käytännön kokemuksesta
ja eksplisiittisestä tiedosta muotoutunut toimintamalli. Hiljaisella
tiedolla on suuri merkitys sekä yksilön että työyhteisön osaamisessa
ja oppimisessa. Hiljaisen tiedon käsite on tullut suosituksi kuvaamaan
sellaisia osaamisen ja tietämyksen ulottuvuuksia, joiden välittäminen
yksilöltä toiselle tai toimijayhteisön ulkopuolelle on haastavaa,
ellei jopa mahdotonta.
Kognitio
Psykologiassa kognitiolla viitataan yksilön mielensisäisiin
tiedonkäsittelyn prosesseihin. Taustalla on ajatus, että yksilöllä
on mielensisäisiä toimintoja, joiden avulla hän käsittelee informaatiota.
Kognitiivisiin toimintoihin luetaan kuuluvaksi esimerkiksi muistitoiminnot,
havaitseminen sekä ongelmanratkaisu.
Konstruktio
Konstruktivistisen oppimiskäsityksen mukaan tieto
ei siirry sellaisenaan henkilöltä toiselle, vaan oppija luo tiedosta
oman konstruktionsa. Konstruktio on tietoa, joka muotoutuu ja rakentuu
yksilön ajatteluprosessien kautta. Oppimistilanteessa syntyvään
konstruktioon vaikuttaa paitsi aistein havaitut seikat, myös oppijan
omat ennakko-oletukset ja aikaisempi tieto, ympäröivä kulttuuri
sekä oppimiskontekstin fyysiset, sosiaaliset ja emotionaaliset tekijät.
Konteksti
/ situaatio
Kontekstilla tai situaatiolla tarkoitetaan tilannetta,
jossa oppiminen tai muu toiminta tapahtuu. Ihmisen kognitiivista
toimintaa käsiteltäessä kontekstilla ja situaatiolla tarkoitetaan
paitsi fyysistä tilannetta, myös tilanteeseen liittyviä sosiaalisia
ja mentaalisia tekijöitä. Usein puhutaan oppimisen tilannesidonnaisuudesta
(situated cognition, situated learning). Tällä korostetaan näkemystä,
jonka mukaan konteksti, jossa oppiminen tapahtuu, vaikuttaa oppimisprosessissa
syntyvään tietoon. Yhdessä kontekstissa opittu tieto ei välttämättä
ole suoraan sovellettavissa toisissa konteksteissa. Tätä ongelmaa
kutsutaan transferin ongelmaksi.
Metakognitio
Metakognitiolla tarkoitetaan tietoa, jota yksilöllä
on omista kognitiivis-emotionaalisista prosesseistaan, kuten ajattelusta
ja muistista. Metakognitiivisen tiedon perusteella yksilö pystyy
tietoisesti säätelemään omaa oppimis- ja ajattelutoimintaansa. Oppimisen
yhteydessä puhutaankin usein metakognitiivisista taidoista, oman
oppimisprosessin seuraamisen ja ohjaamisen taidoista. Metakognitiiviset
taidot ovat erittäin tärkeitä oppimisen kannalta etenkin sellaisissa
oppimistilanteissa, joissa oppija itse ohjaa etenemistään.
Motivaatio
Motivaatiolla viitataan käyttäytymisen tai toiminnan
taustalla vaikuttaviin tekijöihin tai syihin, jotka saavat yksilön
aloittamaan toiminnan ja pitämään sitä yllä. Motivaatiota on tutkittu
runsaasti, koska esimerkiksi oppimisessa sillä on suuri merkitys.
Ongelmanratkaisu
(problem-solving)
Ongelmanratkaisu määritellään yleensä uusien ratkaisujen
luomiseksi kysymyksiin, joihin ei ole olemassa valmiita ratkaisuja.
Ongelmanratkaisuna ei siis voida pitää tiedon kaavamaista soveltamista.
Ongelmanratkaisu vaatii oppijalta metakognitiivisia taitoja: ongelman
hahmottamista ja sen jakoa osaongelmiin, ratkaisustrategioiden käyttötaitoja
jne. Nykyisten oppimiskäsitysten mukaan ongelmanratkaisu on oppimisen
kannalta erittäin keskeistä, koska se aktivoi oppijan ajatteluprosesseja.
Käytännön elämään liittyvien ongelmanratkaisutehtävien avulla tieto
voidaan myös kytkeä "elävään elämään", mikä on tärkeään
tiedon myöhemmässä soveltamisessa.
Oppimisaihio (eng.
Learning Object)
Oppimisaihiolla tarkoitetaan digitaalista, usein
internetin kautta jaettavaa oppimateriaalia. Oppimisaihioiksi voidaan
kutsua niin harjoitustehtäviä, virikemateriaaleja, simulaatioita
kuin informaatiota sisältävää tekstiäkin. Oppimisaihioita käytetään
usein verkko-oppimisalustojen yhteydessä ja niiden tarkoituksena
on tuoda opetukseen lisäarvoa. Oppimisaihioajattelussa painotetaan
oppimisaihioiden yhteyttä pedagogisiin käytäntöihin. Erilaisten
oppimisaihioiden taustalla voidaan havaita erilaisia pedagogisia
lähestymistapoja ja oppimisaihiot voivat parhaimmillaan tukea ymmärtävää
oppimista. Nykytutkimuksen käsityksiin oppimisen perusteista pohjautuvat
oppimisaihioiden voivatkin parhaimmillaan tukea ymmärtävää oppimista.
Oppimisalusta
Oppimisalustalla tarkoitetaan tieto- ja viestintätekniikan
opetuskäytön yhteydessä yleensä verkossa toimivaa sovellusta, joka
tarjoaa työvälineet ja paikan verkko-oppimiseen. Alustaan kuuluvat
yleensä ainakin joitakin seuraavista: välineet kurssien hallinnointiin,
materiaalin välittämiseen, tehtävien ja omien tuotosten tekemiseen
sekä tallentamiseen, keskustelualue ja chat (reaaliaikainen verkko-keskustelu).
Näiden lisäksi oppimisalustat voivat sisältää myös muita elementtejä.
Oppimisprosessi
Oppimisprosessilla viitataan yleisesti niihin tapahtumiin
ja vaiheisiin, joita oppija käy läpi oppimisen aikana.
Oppimisteoria
Oppimisteorialla tarkoitetaan käsitteellistä mallia,
jonka avulla ihmisen oppimista ilmiönä selitetään.
Pedagogiikka
Pedagogiikalla tarkoitetaan opettamisen teoriaa.
Pedagogiikka terminä juontaa muinaiskreikan sanasta paidagogos,
joka oli lapsia kouluun vieneen ja koulusta hakeneen orjan nimi.
Vertauskuvallisesti voidaankin ajatella, että pedagogiikan ideana
on saattaa oppija oppimaan.
Pedagoginen
agentti
Pedagogisella agentilla tarkoitetaan eräänlaista
”virtuaalituutoria”. Pedagoginen agentti voi esimerkiksi oppimisalustassa
seurata, millaisia operaatioita oppija alustalla tekee ja antaa
sekä toimintaan, navigointiin että sisältöön liittyviä vihjeitä
tai neuvoja. Hyvin lähellä pedagogista agenttia on useimmille MS
Word – ohjelmasta tuttu paperiliitin, joka neuvoo käyttäjää tarvittaessa
sekä ”tarjoaa” neuvoaan erilaisissa tilanteissa. Pedagogisen agentin
rooli hieman erilainen: se voi neuvoa oppijaa esimerkiksi työskentelyn
organisoinnissa sekä tehtävien tekemisessä. Esimerkki pedagogisesta
agentista osoitteessa:
http://www.coedu.usf.edu/agents/merlin_multiple_choice_example/
Pedagoginen agentti on suhteellisen tuore idea,
eikä niitä vielä kovin usein näe osana yleisesti tarjolla olevia
oppimisalustoja.
Pedagoginen malli
Pedagoginen malli on teoriaperustainen työväline
verkko-opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen. Pedagogisten mallien
taustalla vaikuttaa tämän hetkinen ymmärrys oppimisen luonteesta.
Vaikka pedagogisia malleja on erilaisia, ne kuitenkin toteuttavat
ainakin joitakin yhteisiä pedagogisia periaatteita. Näitä ovat esimerkiksi
ongelmalähtöisyys, pyrkimys herättää kognitiivisia konflikteja (lähtökohtana
Piaget), lähikehityksen vyöhykkeellä oppiminen eli ”jo opitun laajentaminen
uuteen” (lähtökohtana Vygotsky) sekä sosiaalinen vuorovaikutus ajattelun
rikastajana (Salomon, 1993). Pedagogisia malleja ovat esimerkiksi
ongelmakeskeinen oppiminen (PBL), tutkiva oppiminen sekä case-työskentely.
Pedagoginen
skriptaus
Pedagogisessa skriptauksessa on kyse oppimistilanteiden
suunnitellusta vaiheistamisesta. Suomeksi ilmiöstä voidaan käyttää
myös siis termiä vuorovaikutuksen tai oppimisen pedagoginen vaiheistaminen.
Esimerkiksi yhteisöllisen tiedonrakentelun periaatteisiin nojautuvassa
oppimisprosessissa on usein tarpeen käydä läpi tiettyjä oppimista
sekä yhteisöllisyyttä tukevia työskentelyvaiheita. Skriptauksen
avulla oppijat siis pakotetaan käymään läpi tietyt ajattelun ja
kollaboraation vaiheet osana oppimisprosessia. Skriptejä käytetäänkin
pedagogisten mallien käytännön toteuttamiseen ja niiden avulla pedagoginen
malli ikään kuin pilkotaan pienemmiksi tehtävänannoiksi tai työvaiheiksi.
Usein skriptauksessa on kyse esimerkiksi verkkokeskustelujen etenemisen
suunnittelusta tai verkkotehtävien toteuttamisesta eriteltyjen vaiheiden
kautta.
http://newmedia.colorado.edu/cscl/211.pdf
Representaatio
Representaatio on ulkoisesti havaittava tai mentaalinen
(uudelleen)esitys jostakin asiasta. Tyypillisiä mentaalisia representaatioita
ovat meidän omat käsityksemme todellisen maailman ilmiöistä tai
tapahtumista. Representaatiot ovat useimmiten kielellisiä tai visuaalisia.
Kielellinen representaatio on esimerkiksi kertomus jostakin aikaisemmasta
tapahtumasta ja piirretty istumajärjestys on representaatio oppilaiden
todellisesta istumajärjestyksestä. Representaation käsitettä käytetään
usein yksilön oppimisprosessin kuvauksen yhteydessä.
Scaffolding
Termi scaffolding liittyy läheisesti oppimisen
ohjaukseen. Siinä korostetaan esim. ohjaajan roolia oppijan omien
ajattelu- ja oppimisprosessien tukijana. Scaffolding voidaan suomentaa
oppimisen oikea-aikaiseksi tukemiseksi. Oppija etenee omien taitojensa
äärirajoilla, ja häntä neuvotaan vain silloin, kun hänen omat taitonsa
eivät riitä tehtävän suorittamiseen täysin itsenäisesti. Usein puhutaankin
minimaalisen avun periaatteesta. Scaffolding eli oppimisen oikea-aikainen
tukeminen perustuu Vygotskyn käsitteeseen lähikehityksen vyöhykkeestä
(zone of proximal development, ZPD).
Skeema
Skeema tarkoittaa organisoitunutta mentaalista
toimintamallia tai tietorakennetta, joka on rakentunut yksilön aikaisemmista
kokemuksista ja tiedosta. Skeemat ohjaavat ihmisen oppimista ja
havainnointia. Skeemat ovat luonteeltaan yleisiä, sillä ne eivät
liity yksittäiseen kokemukseen, vaan rakentuvat jatkuvasti kokemusten
ja tiedon karttuessa. Skeemat ovat yleensä monitasoisia ja muodostavat
hierarkisia rakenteita. Skeemat voivat olla esimerkiksi toimintamalleja,
käsitteitä jäsentäviä skeemoja ja mielikuvia fyysisistä tiloista.
Transfer
Transferilla tarkoitetaan aikaisemmin opitun asian
vaikutusta uuden asian oppimiseen tai yleisemmin tiedon soveltuvuutta
useisiin eri konteksteihin. Transfer voi olla positiivista, jolloin
aikaisemmin opittu helpottaa nykyistä oppimisprosessia tai negatiivista,
jolloin uuden asian oppiminen vaikeutuu aikaisemmin opitun vaikutuksesta.
Kun opittu tieto on laajalti transferoituvaa, sitä voidaan soveltaa
useissa eri konteksteissa ja se edesauttaa uuden oppimista. Situated
cognition - ajattelun edustajien mukaan oppiminen on sidoksissa
siihen kontekstiin, jossa se opitaan ja tällä perusteella esim.
koulutiedon sanotaan olevan huonosti käytännön elämässä toimivaa
(inert knowledge) eli koulutietoa pidetään huonosti transferoituvana.
Vastavuoroisuus
Vastavuoroisuuden käsite on merkityksellinen kollaboratiivista
oppimista tai työskentelyä selitettäessä. Vastavuoroisuudella tarkoitetaan
yhteistä toimintaa, jossa oma ja toisten osaaminen tai tietämys
tunnistetaan ja sekä päällekkäistä että täydentävää tietämystä osataan
hyödyntää yhteisen päämäärän saavuttamiseksi. Vastavuoroisessa toiminnassa
osallistujien tietämys täydentää toinen toistaan. Parhaimmillaan
vastavuoroisella toiminnalla, jossa tilaa annetaan kaikille toimintaan
osallistuville, saavutetaan synergiaetua.
Yhteisöllinen eli
kollaboratiivinen oppiminen
Yhteisöllisellä oppimisella tarkoitetaan oppimista,
jossa kaikilla ryhmän jäsenillä on yhteinen tehtävä ja tavoite ja
jossa pyritään jaettujen merkitysten ja yhteisen ymmärryksen rakentamiseen
vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa (Dillenbourg, 1999; Baker
et.al., 1999; Järvelä & Häkkinen, 2002). On tärkeää huomata,
että tilanteessa, jossa ryhmä oppijoita työskentelee yhdessä ilman
yhteisesti tunnustettua tavoitetta, ei ole kysymys yhteisöllisestä
työskentelystä.
Transaktiivinen eli
kollektiivinen muisti
Transaktiivisella muistilla tarkoitetaan jonkin
ryhmän tai yhteisön kesken vallitsevaa käsitystä siitä kuka tietää
ja hallitsee mitäkin (Wegner, 1996). Tällaisen käsityksen varassa
osaamisen ja tietämyksen koordinointi on mahdollista ryhmän kesken.
Transaktiivista muistia voidaankin kutsua sosiaalisesti hajautuneeksi
metakognitioksi ja se on osa yksilöiden välille rakentuvaa, yksilöllisen
ulottuvuuden ylittävää tiedonkäsittelyjärjestelmää (Wegner, 1993).
|