3. Nykyaikaisen oppimistutkimuksen taustaa
Piaget´n käsitys oppimisesta
Teoreetikko
Jean Piaget
(1896-1980)
Yleiskatsaus
Sveitsiläinen psykologi Jean Piaget tunnetaan laajalti
lasten älyllistä kehittymistä selittävistä teorioista, joihin viitataan
usein geneettisen epistemologian käsiteellä (Genetic
Epistemology). Suurelta osin Piaget´n ansiona voidaan pitää
kehityspsykologisen näkökulman tuomista kognitiiviseen psykologiaan.
Piaget´n mukaan lapsi muodostaa oppimisprosessissa
havaintojensa perusteella jäsentyneitä toiminta- tai tietokokonaisuuksia
eli skeemoja. Skeemat
kehittyvät Piaget´n mukaan akkomodaation ja assimilaation välityksellä.
Assimilaatiolla tarkoitetaan tilannetta,
jossa vanhaan skeemaan ”sulautetaan” uutta informaatiota. Akkomodaatiossa vanhaa skeema hylätään
kokonaan ja korvataan uudella.
Piaget´n mukaan lapsen älyllinen kehittyminen ja
oppiminen tapahtuu kognitiivisten konfliktien kautta. Kognitiivinen konflikti tarkoittaa tilannetta, jossa lapsi
huomaa omien tietorakenteidensa puutteellisuuden tai soveltumattomuuden
ja seurauksena on uuden tietorakenteen, skeeman muodostuminen. Piaget
korostaa kognitiivisen kehityksen yksilöllisyyttä. Hänen mukaansa
kognitiiviset prosessit ovat yksilön tietorakenteissa tapahtuvia
ja sosiaalisen vuorovaikutuksen merkitys on aktivoida yksilöllisiä
ajatteluprosesseja. Piaget´n mukaan erityisesti samalla tiedollisella
tasolla olevien välinen vertaisvuorovaikutus (peer interaction)
synnyttää tehokkaasti kognitiivisia konflikteja oppimisprosesseissa
oppijoiden pyrkiessä ymmärtämään toistensa käsityksiä. Sosiaalisen
vuorovaikutuksen merkitystä oppimiselle on tutkinut myös Lev
Vygotsky, jonka käsitykset oppimisesta ovat Piaget´n kanssa
osin yhteneviä ja osin toisistaan eroavia.
Esimerkki
Piaget´n kognitiivisen konfliktin käsitettä voidaan
havainnollista niin sanotulla säilyvyyskokeella. Lapselle näytetään
muovailuvahasta tehtyä palloa. Kun pallosta muotoillaan tanko alle
kouluikäinen lapsi sanoo siinä olevan vähemmän muovailuvahaa, kuin
pallossa, koska se on ohuempi. Kun vahaa muotoillaan edelleen ja
siitä tehdään yhä ohuempi ja pitempi tanko lapsi saattaa sanoa,
että vahaa on taas enemmän, sillä tanko on pitkä. Näissä tapauksissa
lapsi tekee päätelmiä yhden ominaisuuden (pituus tai paksuus) perusteella.
Tilanteessa, jossa lapsi ei osaa päättää minkä ominaisuuden perusteella
hän tekisi päätelmän syntyy kognitiivinen konflikti, jonka seurauksena
lapsi joutuu muuttamaan käsitystään säilyvyydestä.
Keskeisiä käsitteitä
- Skeema
- Assimilaatio
- Akkomodaatio
- Kognitiivinen konflikti
- Sosiaalinen vuorovaikutus
|