6. Oppimisen teoriasta pedagogisiin ratkaisuihin
Johdanto
Tässä osuudessa käsitellään oppimisen teorian käytännön
sovelluksia etenkin opetuksen järjestäjän näkökulmasta. Painopiste
on sellaisissa pedagogisissa sovelluksissa, joita voidaan käyttää
tieto- ja viestintätekniikkaa (tvt) hyödyntävässä oppimisessa. Opetuskäytössä
tieto- ja viestintätekniikalla voi olla useita erilaisia rooleja.
Tvt:tä voidaan hyödyntää informaation esittämisessä, harjoitustehtävien
tekemisen välineenä, opetusta antavana välineenä, simulaatio- ja
tutkimusvälineenä, työskentelytilana ja -välineenä sekä yhteisöllisen
oppimisen tukena. Koska materiaalissa esitellään nykyiseen oppimisteoreettiseen
ymmärrykseen nojautuvia tvt:n pedagogisen soveltamisen ratkaisuja,
tvt:n rooli nähdään ensisijaisesti ajattelun ja oppimisen työvälineenä
ja tukena.
Materiaalissa esiteltävät pedagogiset mallit eivät
useimmiten ole sidoksissa varsinaiseen työskentelytapaan. Niitä
voidaan soveltaen toteuttaa niin kontaktiopetuksessa kuin verkko-opetussakin.
Tyypillistä on kuitenkin, että useimmissa pedagogisissa toteutuksissa
kontakti- ja verkko-opetusyhdistyvät monimuoto-opetukseksi. Monimuoto-opetuksessa
lähityöskentelyjaksojen tehtävänä on usein tukea ja ohjata verkossa
tapahtuvaa toimintaa.
|