6. Oppimisen teoriasta pedagogisiin ratkaisuihin
            Johdanto 
            Tässä osuudessa käsitellään oppimisen teorian käytännön 
              sovelluksia etenkin opetuksen järjestäjän näkökulmasta. Painopiste 
              on sellaisissa pedagogisissa sovelluksissa, joita voidaan käyttää 
              tieto- ja viestintätekniikkaa (tvt) hyödyntävässä oppimisessa. Opetuskäytössä 
              tieto- ja viestintätekniikalla voi olla useita erilaisia rooleja. 
              Tvt:tä voidaan hyödyntää informaation esittämisessä, harjoitustehtävien 
              tekemisen välineenä, opetusta antavana välineenä, simulaatio- ja 
              tutkimusvälineenä, työskentelytilana ja -välineenä sekä yhteisöllisen 
              oppimisen tukena. Koska materiaalissa esitellään nykyiseen oppimisteoreettiseen 
              ymmärrykseen nojautuvia tvt:n pedagogisen soveltamisen ratkaisuja, 
              tvt:n rooli nähdään ensisijaisesti ajattelun ja oppimisen työvälineenä 
              ja tukena. 
            Materiaalissa esiteltävät pedagogiset mallit eivät 
              useimmiten ole sidoksissa varsinaiseen työskentelytapaan. Niitä 
              voidaan soveltaen toteuttaa niin kontaktiopetuksessa kuin verkko-opetussakin. 
              Tyypillistä on kuitenkin, että useimmissa pedagogisissa toteutuksissa 
              kontakti- ja verkko-opetusyhdistyvät monimuoto-opetukseksi. Monimuoto-opetuksessa 
              lähityöskentelyjaksojen tehtävänä on usein tukea ja ohjata verkossa 
              tapahtuvaa toimintaa. 
             |