Muita työtapoja
            Verkko-oppimisen yleistyessä sekä tutkijat että 
              käytännön opetustyössä toimivat henkilöt ovat kehitelleet erilaisia 
              verkkoympäristössä toimivia työtapoja. Seuraavassa kuvataan muutamia 
              näistä lyhyesti: 
            Ankkuroitu oppiminen
            Ankkuroidussa opetuksessa ideana on sitoa oppiminen 
              ja siihen liittyvä työskentely informatiiviseen ja todellisen elämän 
              tilanteita muistuttavaan kehyskertomukseen. Työskentelytapa on ongelmakeskeinen. 
              Työskentelyn aluksi oppijoille esitetään esimerkiksi multimediamuotoinen 
              kertomus, joka sisältää käsitteellisesti haastavan ja monimutkaisen, 
              mutta silti autenttisen ongelman. Lisäksi opiskelijat saavat 
              ongelman ratkaisemiseksi tarvittavaa informaatiota. Oppijoiden tehtävänä 
              on hahmottaa ongelma, koota sen ratkaisemiseksi tarvittava informaatio 
              sekä yleensä pienissä ryhmissä työskennellen löytää ratkaisu ongelmaan. 
              Ankkuroidun opetuksen taustalla on Yhdysvaltalaisen oppimistutkimuksen 
              ryhmän ”Cognition and Technology Group at Vanderbilt” pitkäaikainen 
              oppimistutkimus. 
            Verkkovierailu
            Verkkovierailun ideana on hyödyntää asiantuntijaresursseja 
              ryhmän oppimisen tukena. Verkkovierailussa opittavana olevan aihepiirin 
              asiantuntija kommentoi oppijaryhmän verkkokeskustelua, tuotosta 
              tai esimerkiksi hankesuunnitelmaa tuoden esiin omaa asiantuntijuuttaan. 
              Asiantuntijavierailun tarkoituksena on välittää oppijoille syvällistä 
              sekä teoreettiseen tietämykseen että käytännön kokemuksen kautta 
              hankittua asiantuntijatietoa. Teoreettisesti verkkovierailun voidaan 
              näin sanoa toteuttavan ekspertti - noviisi-vuorovaikutuksen ideoita 
              oppimisessa. 
            Web Weaving
            Web weaving on työskentelytapa, jossa yhteisesti 
              rakennetaan Internetiin tiettyyn aihealueeseen liittyvää resurssia. 
              Kyseessä voi siis olla esimerkiksi tietyn aihealueen lähde- tai 
              materiaaliluettelo, temaattisesti järjestetty linkkilista tai kokoelma 
              hyväksi havaittuja käytänteitä. Tunnusomaista työskentelyssä on 
              informaation ja tiedon jakaminen, lisääminen, analysointi ja organisointi 
              tietoverkkoja hyödyntäen Yhteisöllisesti resurssia koottaessa toimintaan 
              liittyy sellaisia sosiaalisen vuorovaikutuksen muotoja, kuten yhteisen 
              päämäärän sopiminen, merkitysneuvottelut sekä argumentointi, jotka 
              tukevat oppimista. 
             |