Muita työtapoja
Verkko-oppimisen yleistyessä sekä tutkijat että
käytännön opetustyössä toimivat henkilöt ovat kehitelleet erilaisia
verkkoympäristössä toimivia työtapoja. Seuraavassa kuvataan muutamia
näistä lyhyesti:
Ankkuroitu oppiminen
Ankkuroidussa opetuksessa ideana on sitoa oppiminen
ja siihen liittyvä työskentely informatiiviseen ja todellisen elämän
tilanteita muistuttavaan kehyskertomukseen. Työskentelytapa on ongelmakeskeinen.
Työskentelyn aluksi oppijoille esitetään esimerkiksi multimediamuotoinen
kertomus, joka sisältää käsitteellisesti haastavan ja monimutkaisen,
mutta silti autenttisen ongelman. Lisäksi opiskelijat saavat
ongelman ratkaisemiseksi tarvittavaa informaatiota. Oppijoiden tehtävänä
on hahmottaa ongelma, koota sen ratkaisemiseksi tarvittava informaatio
sekä yleensä pienissä ryhmissä työskennellen löytää ratkaisu ongelmaan.
Ankkuroidun opetuksen taustalla on Yhdysvaltalaisen oppimistutkimuksen
ryhmän ”Cognition and Technology Group at Vanderbilt” pitkäaikainen
oppimistutkimus.
Verkkovierailu
Verkkovierailun ideana on hyödyntää asiantuntijaresursseja
ryhmän oppimisen tukena. Verkkovierailussa opittavana olevan aihepiirin
asiantuntija kommentoi oppijaryhmän verkkokeskustelua, tuotosta
tai esimerkiksi hankesuunnitelmaa tuoden esiin omaa asiantuntijuuttaan.
Asiantuntijavierailun tarkoituksena on välittää oppijoille syvällistä
sekä teoreettiseen tietämykseen että käytännön kokemuksen kautta
hankittua asiantuntijatietoa. Teoreettisesti verkkovierailun voidaan
näin sanoa toteuttavan ekspertti - noviisi-vuorovaikutuksen ideoita
oppimisessa.
Web Weaving
Web weaving on työskentelytapa, jossa yhteisesti
rakennetaan Internetiin tiettyyn aihealueeseen liittyvää resurssia.
Kyseessä voi siis olla esimerkiksi tietyn aihealueen lähde- tai
materiaaliluettelo, temaattisesti järjestetty linkkilista tai kokoelma
hyväksi havaittuja käytänteitä. Tunnusomaista työskentelyssä on
informaation ja tiedon jakaminen, lisääminen, analysointi ja organisointi
tietoverkkoja hyödyntäen Yhteisöllisesti resurssia koottaessa toimintaan
liittyy sellaisia sosiaalisen vuorovaikutuksen muotoja, kuten yhteisen
päämäärän sopiminen, merkitysneuvottelut sekä argumentointi, jotka
tukevat oppimista.
|