Ongelmakeskeinen oppiminen – Problem Based Learning
(PBL)
Yleiskatsaus
Ongelmakeskeinen oppiminen (engl. Problem
Based Learning) pohjautuu ajatukselle oppimisen tilannesidonnaisuudesta.
Sen mukaan opittavalle sisällölle saavutetaan parempi käyttöarvo,
mikäli oppiminen tapahtuu aitoja tosielämän ongelmia ratkomalla
aiheen pelkän teoreettisen käsittelyn sijaan. Ongelmakeskeisellä
oppimisella on myös todettu olevan toivottavia vaikutuksia opittavan
asian ymmärtämiseen, opiskeltavan sisällön liittämiseen aiempiin
tietorakenteisiin, itsesäätelyyn, ongelmanratkaisutaitojen kehittymiseen,
oman oppimisen suunnitteluun sekä oppimiseen liittyviin asenteisiin
(ks. Capon & Kuhn, 2004).
Ongelmakeskeisen oppimisen lähtökohtana on joku
ennalta suunniteltu, aito, usein asiantuntijatyöhön liittyvä ongelma,
esimerkiksi lääketieteen alalla potilastapaus. Ongelmakeskeisessä
oppimisessa 3 - 5 opiskelijasta muodostuvat ryhmät lähtevät tuutorin
tukemana ratkomaan heille esitettyä ongelmaa seuraavien vaiheiden
kautta:
- Ongelman esittäminen
- Ongelman analysointi ja määritteleminen, olemassa olevan tiedon
kartoittaminen
- Jatkoselvittelyiden ja tiedonhankinnan tarpeen määrittely
- Tiedon etsiminen ja muiden ryhmien konsultointi
- Ratkaisuvaihtoehtojen hahmottelu
- Loppupäätelmien ja analyysin teko sekä raportointi
Ongelmakeskeisessä oppimisessa ongelmat ovat valmiiksi
luotuja ja siksi pedagogista toteutusta mietittäessä on suunniteltava
sellaisia ongelmia, jotka sopivat työskentelytapaan. Ongelman tulisi
olla käsitteellisesti haastava, moniulotteinen ja aidosta elämästä
nouseva, mutta silti riittävän kapea, jotta oppiminen kohdistuisi
relevantteihin sisältöihin. Opiskelijoiden tietämyksen taso on huomioitava
ongelmien suunnittelussa, jotta käsiteltävä ongelma olisi riittävän
konkreettinen, mutta toisaalta strukturoimaton ratkaisuprosessin
kognitiivisen haasteellisuuden takaamiseksi. Tuutorin tehtävänä
ongelmakeskeisessä oppimisessa on erityisesti tukea ryhmiä ongelmanratkaisuprosessissa
mallittamalla asiantuntijan ajattelua. Tvt voi tukea ongelmakeskeistä
oppimista tarjoamalla työvälineitä ongelman työstämiseen, välittämällä
ongelmiin liittyvää lähdemateriaalia (esimerkiksi ongelmapankit
verkossa) tai helpottamalla ongelmakeskeisen oppimisen vaiheiden
strukturoinnissa.
Keskeisiä käsitteitä
|