Vastavuoroinen opettaminen
Suuntauksen keskeisiä edustajia
Annmarie Palincsar & Ann Brown
Yleiskatsaus
Vastavuoroisen opettamisen (engl. reciprocal teaching)
mallin tavoitteena on auttaa noviisilukijoita jäljittelemään ekspertin
tekstinymmärtämisen taitoja ja kriittisen ajattelun mekanismeja.
Kyse on siis tiedollisen oppipoikakoulutuksen sovelluksesta. Vastavuoroisessa
opettamisessa hyödynnetään myös tiedollisesti eri tasoilla olevien
noviisien välistä vuorovaikutusta. Mallissa oppijat itse toimivat
työskentelyn vetäjinä ekspertin antamaa mallia noudatellen. Yhdessä
luettavan tekstin käsittelyssä hyödynnetään seuraavia oppimisen
perusmekanismeja fasilitoivia vaiheita:
- Kysymysten esittäminen luettavasta tekstistä
- Hankalien käsitteiden sekä tekstin pääteemojen selkiyttäminen
- Yhteenvedon tekeminen tekstistä
- Ennustaminen tekstin pohjalta
Vastavuoroisen opettamisen mallia toteutetaan yleensä
pienryhmissä (4 - 6 opiskelijaa). Aluksi opettaja tai ekspertti
johtaa työskentelyä ja mallittaa samalla, kuinka hän esittää tekstistä
kysymyksiä, selvittää käsitteitä, tekee yhteenvetoja ja ennustaa
tekstin pohjalta. Seuraavassa vaiheessa kukin ryhmän opiskelijoista
ottaa opettajan roolin ja käyttää edellä mainittuja vaiheita opettaessaan
muita ryhmän jäseniä. Tässä vaiheessa opettaja tai ekspertti seuraa
tilannetta ja antaa tarvittaessa tukea työskentelylle. Näin voidaan
puhua tuen asteittaisesta häivyttämisestä.
Akateemisena sovelluksena vastavuoroisen opettamisen
malli voi toimia artikkelityöskentelyn tai lukupiirin rakenteena.
Keskeisiä käsitteitä
- Vastavuoroisuus
- Scaffolding
|