Tutkiva oppiminen
Yleiskatsaus
Tutkiva oppiminen on pedagoginen malli, jonka tarkoituksena
on johdattaa oppijat osallistumaan asiantuntijayhteisöillekin tyypilliseen
yhteisölliseen tiedon tuottamiseen. Mallissa korostetaan tarkoituksellista
työskentelyä yhteisten ideoiden, sosiaalisten käytäntöjen sekä kollektiivisen
tiedon kehittämiseksi. Näistä kaikista puhutaan yhteisesti käsitteellisinä
luomuksina. Tutkivan oppimisen malli ei pyri tukemaan ainoastaan
yksilön oppimista (kollaboratiiviseen työskentelyyn osallistumalla)
vaan painottaa sen sijaan oppijayhteisön työskentelyä käsitteellisten
luomusten parissa. Tiedon luomisen prosessin korostetaan olevan
luonteeltaan yhteisöllinen. Yksilön pyrkimykset tuottaa tietoa kytkeytyvät
yhteisöllisiin pyrkimyksiin ja päinvastoin. Tutkivan oppimisen malli
on viitekehys pitkäjännitteiselle tiedon kanssa työskentelylle.
Kuten useissa muissakin pedagogisissa malleissa,
myös tutkivassa oppimisessa oppijat työskentelevät itselleen merkityksellisten
ongelmien parissa. Työskentelyä voi verrata asiantuntijaryhmän,
kuten tutkijayhteisön työskentelyyn, jossa käsitteellinen ja käytännöllinen
tieto risteytyvät. Tutkivan oppimisen malli sisältää vaiheita, joita
noudatellen oppijat selvittävät ongelmaansa hakien järjestelmällisesti
uutta tietoa erilaisista tiedonlähteistä ja jakamalla asiantuntijuutta
oppimisyhteisössä. Keskeisiä taitoja tällaisessa työskentelyssä
on asteittain tarkentuvien ongelmien asettaminen, itsesäätely ja
havaintojen selittäminen. Prosessi etenee kohti ongelmakenttään
liittyvien käsitteiden syvällistä ymmärrystä.
Tutkivan oppimisen vaiheita voidaan jäsentää seuraavasti:
- Kontekstin luominen ja opetuksen ankkurointi
- Ongelman asettaminen
- Tiedon ja selitysten luominen
- Rakentava kriittinen arviointi
- Uuden tiedon hankkiminen ja luominen
Asiantuntijuuden jakaminen liittyy mallin jokaiseen
vaiheeseen ja sen tarkoituksena on edistää uusien ajatusten kehittäminen
yhteisesti. Näin hyödynnetään koko oppijayhteisön älyllisiä voimavaroja.
Tutkivan oppimisen mallin toteuttamisen teknologisina
välineinä on käytetty muun muassa kanadalaista CSILE ympäristöä,
sen kehittyneempää versiota KnowledgeForumia sekä suomalaista FLE
(Future Learning Environments) -ympäristöä. Nämä välineet toimivat
alustoina oppijoiden yhteisöllisessä tiedonrakentelussa sekä sisältävät
erilaisia tutkivan oppimisen työkaluja.
Keskeisiä käsitteitä
|