4. Oppimisen tutkimusta vuosituhannen vaihteessa
Yhteisöllinen oppiminen (collaborative learning)
Yleiskatsaus
Yhteisöllisellä oppimisella tarkoitetaan oppimista,
jossa kaikilla ryhmän jäsenillä on yhteinen tehtävä ja tavoite ja
jossa pyritään jaettujen merkitysten ja yhteisen ymmärryksen rakentamiseen
vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa (Dillenbourg, 1999; Baker
et.al., 1999; Järvelä & Häkkinen, 2002). Teoreettisesti yhteisöllisen
oppimisen viitekehys nojautuu Vygotskyn ja Piaget’n ajatuksiin sosiaalisen
vuorovaikutuksen merkityksestä oppimisessa. Yhteisöllinen oppiminen
on oppimisen kannalta merkityksellistä, koska se käynnistää sellaisia
kognitiivisia mekanismeja, jotka edelleen tuottavat oppimista. Näitä
mekanismeja ovat esimerkiksi kysyminen, selittäminen, eri näkökulmien
vertailu, vastavuoroinen toiminnan säätely sekä yhteinen tiedon
luominen.
On syytä huomata, että kaikki oppimistilanteet,
joissa useampi oppija toimii yhdessä, eivät edusta yhteisöllistä
oppimista. Yhteisöllisen oppimisen edellytyksenä on kognitiivinen
sitoutuminen tehtävän yhteiseen ratkaisemiseen (yhteinen tehtävä
ja tavoite). Lisäksi yhteisöllisen oppimisen vuorovaikutus on luonteeltaan
yhteisiä merkityksiä rakentavaa sekä vastavuoroista. Yhteisten merkitysten
rakentamisella tarkoitetaan tilannetta, jossa oppijat neuvottelevat
asian merkityksistä ja muodostavat merkitykselle yhteisen tarkastelun
kestävät perusteet. Vastavuoroisuuden periaate toteutuu ryhmän työskentelyssä
silloin, kun eri osallistujien kommentit rakentuvat toistensa jatkumoksi.
Yhteisöllinen oppiminen voi keventää yksilön kognitiivista kuormaa
ja tukea siten oppimista. Kognitiivisten resurssien yhdistäminen
mahdollistaa myös sellaisten tiedollisten tuotosten syntymisen,
joka yksilön tuotoksena ei olisi mahdollista (vrt. verkostoitunut
asiantuntijuus).
Yhteisöllisen oppimisen edellytyksenä on
oppimisyhteisön rakentuminen. Osallistujilla on tietyllä tasolla
oltava yhteinen (tieto)perusta, jotta he voivat tarkoituksenmukaisella
tavalla työskennellä yhdessä. Lisäksi yhteisöllisen oppimisen prosessin
alkuun kuuluu tyypillisesti vaiheita, joissa ryhmän jäsenet työstävät
pohjaa yhteiselle työskentelylle. Työskentelyssä on tärkeää, että
ryhmän jäsenet saavat keskinäistä tukea toisiltaan ja että yhteisöllisyys
säilyy läpi työskentelyn.
Keskeisiä käsitteitä
- Oppimisyhteisö
- Vastavuoroisuus
|