Itsesäätely oppimisessa
Yleiskatsaus
Taitava oppija pyrkii aina säätelemään oppimistilanteen
kognitiivisia, motivationaalisia ja emotionaalisia tekijöitä sekä
ympäristöä, jossa oppiminen tapahtuu (Boekaerts, Pintrich &
Zeidner, 2000). Näitä yksilöllisiä oppimiseen ja opiskeluun liittyviä
säätelyprosesseja kutsutaan itsesäätelyksi. Itsesäätely näkyy konkreettisesti
oppijoiden käyttäytymisessä, kun he esimerkiksi asettavat itselleen
tavoitteita, tekevät arvioita omasta kyvystään suoriutua vaaditusta
tehtävästä tai valitsevat eri oppimistilanteisiin sopivia oppimisen
strategioita. Itsesäätely onkin läpi oppimistilanteen käynnissä
oleva prosessi, joka koostuu erilaisista toiminnan vaiheista, joilla
yksilö ylläpitää, ohjaa ja tarkkailee tavoitteellista toimintaansa
(Pintrich, 2000). Kyky itsesäätelyyn ja oman toiminnan kontrollointiin
nousevat uuden tyyppisissä ja usein teknologialla tuetuissa oppimisen
tilanteissa yhä keskeisempään asemaan.
Itsesäätely on riippuvasta oppimistilanteen tarjoamista
mahdollisuuksista ja sen asettamista vaatimuksista. Oppimistilanne,
joka on ulkoapäin ohjattu eikä tarjoa mahdollisuuksia oman oppimisen
säätelyyn, kuten opettajan määräämien tehtävien mekaaninen suorittaminen,
ei juuri edistä itsesäätelyä. Sen sijaan oppimistilanteet, joissa
oppijoilla on mahdollisuus vaikuttaa oman toimintansa tavoitteisiin
ja muihin reunaehtoihin, herättää oppimisen kannalta tärkeitä itsesäätelymekanismeja.
Tehtävien valinnaisuus, tehtävien merkityksellisyyden perustelu
ja yhteisöllistä työskentelyä vaativat tehtävät herättävät oppijan
itsesäätelyprosesseja.
Itsesäätelyyn liittyy sekä motivationaalisia, kognitiivisia
että emotionaalisia prosesseja. Motivaation kannalta merkittävää
on esimerkiksi se, millaisia tavoitteita oppija toiminnalleen asettaa.
Tavoitteet toimivat ohjenuorana sille, miten oppija päättää tehtävää
lähestyä, millaisia oppimisen strategioita hän valitsee ja kuinka
tehokkaasti hän säätelee esimerkiksi oppimistilanteen häiriötekijöitä
ja sitoutuu työskentelyyn. Esimerkiksi sellainen oppija, jonka tavoitteena
on ymmärtää opittava asia, valitsee todennäköisesti tiedon organisointiin,
prosessointiin ja muokkaamiseen liittyviä oppimisen strategioita.
Hän todennäköisesti myös sitoutuu oppimisprosessiin, sekä yrittää
tehokkaasti säädellä mahdollisia ulkopuolisia häiriötekijöitä.
Verkko-oppimisessa itsesäätelyllä on suuri merkitys.
Verkko-oppimistilanteissa oppijalla on usein itse mahdollisuus vaikuttaa
siihen mitä, miten ja milloin hän opiskelee.
Keskeisiä käsitteitä
- Motivaatio
- Metakognitio
- Oppimisen strategiat
- Emootiot oppimisessa
|