Toiminnan teoria ja ekspansiivinen oppiminen
Suuntauksen keskeisiä edustajia
Yrjö Engeström
Yleiskatsaus
Toiminnan teoria on pikemminkin laaja teoriakehys
tai laaja käsitteellinen kokonaisuus kuin yksittäinen teoria. Lähtökohtana
on kulttuurihistoriallinen ajattelu, jonka mukaan älykäs toiminta
rakentuu sosiaalisissa käytännöissä muotoutuneista toimintajärjestelmistä.
Toiminnan teorian tarkoituksena on hahmottaa ihmisen yhteisöllistä
toimintaa sekä yksilöiden roolia yhteisöllisessä toiminnassa. Toiminnan
teoria perustuu ajatuksiin ihmisen toiminnan kulttuurihistoriallisesta
taustasta, toiminnan tilanneriippuvuudesta sekä älyllisestä toiminnasta
osana yhteisöllisiä toimintajärjestelmiä. Toiminnan teorian mukaan
sosiaalista toimintaa voidaan tarkastella eri tasoilla:
1. Toiminnan ja toimintajärjestelmän tasolla
(activity system)
(yhteisenä jatkuvana toimintana)
2. Tekojen tasolla (tavoitteelliset yksilölliset
toiminnat) sekä
3. Operaatioiden tasolla (rutiininomaiset osatekijät)
Toimintajärjestelmällä tarkoitetaan historiallisesti
kehittyneitä kokonaisuuksia, joita ovat esimerkiksi tiede, koulu
tai sairaala. Ne ovat pysyviä ympäristöjä, joiden puitteissa ihmiset
suorittavat toimintoja. Toimintajärjestelmiä luodaan jatkuvasti
sosiaalisissa käytännöissä, ja niillä kullakin on omat tyypilliset
ajattelutapansa ja tehtävänsä yhteiskunnassa.
Teot ovat osa toimintajärjestelmiä, ja ne osaltaan
vaikuttavat toimintajärjestelmien muotoutumiseen. Toiminnan teoriassa
painotetaan toimintojen kohteellisuutta. Teoilla on siis aina joku
tavoite, kuten jonkin asian kehittäminen. Toiminnassa on aina mukana
myös niin sanottuja toimintavälineitä, joita käytetään toiminnan
tukena. Toimintavälineet ovat kulttuurihistoriallista alkuperää,
ja ne voivat olla luonteeltaan joko konkreettisia tai käsitteellisiä.
Operaatiot ovat konkreettisia, yksittäisiä toimenpiteitä, joita
suoritetaan toimintojen osana (esim. artikkelin lukeminen, lomakkeen
täyttäminen). Operaatiot voivat olla osittain automatisoituneita,
mutta niillä teoilla on tärkeä rooli toiminnan onnistumisen kannalta
ja niillä on merkitystä yhteisöllisessä toiminnassa. Eri toimintajärjestelmiin
kuuluu sille tyypillisiä tekoja, mutta toisaalta tekojen kautta
toimintajärjestelmät voivat myös uusiutua.
Engeströmin teoreettiseen kehittelyyn kuuluu myös
ekspansiivinen eli laajeneva oppiminen. Ekspansiivisen oppimisen
lähtökohtana on, että joku toimintajärjestelmän yksilö lähtee toiminnallaan
kehittämään olemassa olevia käytäntöjä. Ekspansiivisessa oppimisessa
on kyse toiminnan kehittymisestä ja uuden toimintatavan siirtyminen
toisiin tilanteisiin sekä levittymiseen toimintajärjestelmään. Teoria
selittääkin erityisesti sellaista oppimista, jossa luodaan uusia
käytäntöjä kulkemalla toimintajärjestelmän yhteisen lähikehityksen
vyöhykkeen läpi. Näin ollen avainasemassa ovat totutuista käytännöistä
poikkeavat teot sekä toimintaa ja toimintajärjestelmää uudistavat
innovaatiot.
Toiminnan teoria tarjoaa kokonaishahmotelman siitä,
miten yksilöt ja yhteisöt toimivat kokonaisena järjestelmänä. Teoria
tarjoaa myös käsitteellisiä välineitä erilaisten toimintaprosessien
erittelemiseen. Erityisenä vahvuutena voidaan mainita teorian tarjoama
perusta yhteisöllisen toiminnan muutosprosessien selittämisessä.
Keskeisiä käsitteitä
- Toimintajärjestelmä
- Kohteellisuus
|