Verkostoitunut asiantuntijuus - asiantuntijuus
sosiaalisena ilmiönä
Yleiskatsaus
Ihmisen älyllisen toiminnan tarkastelu sosiaalisena
ilmiönä on muuttanut myös tutkijoiden käsitystä asiantuntijuudesta.
1990-luvulla virinneessä asiantuntijuustutkimuksessa on kiinnitetty
huomiota yhä enemmän asiantuntijuuden sosiaalisiin ja kulttuurisiin
ulottuvuuksiin. Uusimpien näkökulmien mukaan asiantuntijuus on kulttuuriin
ja yhteisöllisiin tiedonluomisprosesseihin osallistumista. Sosiaaliset
ja kulttuuriset ulottuvuudet huomioivaa asiantuntijuusnäkemystä
kutsutaan verkostoituneen asiantuntijuuden teoreettiseksi viitekehykseksi.
Siinä asiantuntijuutta ei tarkastella yksilön ominaisuutena vaan
yksilön, yhteisön sekä kulttuurin välisen vuorovaikutuksen tuotteena.
Asiantuntijayhteisöllä on oma kulttuurinsa, jolla on sille tyypillinen
kieli (terminologia yms.), toimintatavat sekä työvälineet.
Verkostoituneen asiantuntijuuden näkökulma tunnustaa
sekä yhteisön että yksilön olemassaolon ja korostaa yksilön ja yhteisön
yhteiskehitystä. Yhteiskehityksessä on kyse siitä, että yksittäisen
asiantuntijan toiminta ruokkii asiantuntijayhteisön kehitystä ja
toimintaa. Toisaalta myös asiantuntijayhteisön tietoa luova toiminta
johtaa muutoksiin yksilön osaamisessa. Verkostoitunut asiantuntijoiden
toiminta voi ylittää yksilön tiedonkäsittelykyvyn eli ryhmä asiantuntijoita
voi esimerkiksi ratkaista sellaisia ongelmia, joita yksittäinen
asiantuntija ei pystyisi ratkaisemaan.
Verkostoituneiden asiantuntijoiden yhteisöissä
yksilöiden välistä tietorakennetta kuvataan solukkomaisena kokonaisuutena.
Solukkomainen kokonaisuus rakentuu, kun kullakin asiantuntijalla
on oma osaamisalueensa, mutta osaamisalueet ovat osittain toisiaan
leikkaavia eli asiantuntijoilla on käsitys toistensa tietämyksestä
ja he osaavat hyödyntää sitä toimintansa tukena. Tärkeää on sekä
kognitiivinen moninaisuus että ryhmän kesken jaettu ymmärrys toisten
asiantuntijoiden osaamisesta. Viimeksi mainittua ryhmän ominaisuutta
kuvataan käsitteellä kollektiivinen tai transaktiivinen muisti.
Asiantuntijayhteisöjen kriittisenä ominaisuutena
pidetään dynaamista asiantuntijuutta, jolla tarkoitetaan asiantuntijaorganisaatioiden
tai -verkostojen kykyä ratkaista uusia ja muuttuvia ongelmia. Dynaamisessa
asiantuntijuudessa hyödynnetään asiantuntijuuden solukkomaisuutta
ja asiantuntijat osaavat hyödyntää toistensa tietämystä ja siten
ylittää oman tietonsa ja osaamisensa raja-aitoja. Tällöin merkitykselliseksi
nousevat myös asiantuntijoiden sosiaaliset suhteet. Tarkasteltaessa
asiantuntijuutta sosiaalisena ilmiönä huomion keskipisteenä ovat
yksittäisen yksilön ominaisuuksien sijaan ne sosiaalisen toiminnan
ja vuorovaikutuksen muodot, joilla asiantuntijaverkoston toimintaa
voidaan selittää.
Keskeisiä käsitteitä
- Jaettu kognitio
- Transaktiivinen eli kollektiivinen muisti
- Hiljainen tieto (tacit knowledge Polanyi)
|