Motivaatio oppimisessa
Yleiskatsaus
Motivaatio on noussut oppimisesta puhuttaessa keskeiseksi
teemaksi paitsi oppimistutkijoiden, myös koulutuksen eri asteilla
käytännössä työskentelevien parissa. Motivaatioon liittyy runsaasti
erilaisia käsitteitä, joista useimmin käytettyihin seuraava käsittely
keskittyy.
Viimeaikainen motivaatiotutkimus on osoittanut,
että motivaatiolla on merkitystä oppimisen kannalta ja että motivaatioon
vaikuttavat sekä oppijan itsensä sisäiset tekijät, kuten käsitys
itsestä oppijana ja oppimiseen liittyvät arvolataukset, että oppimistilanteeseen
liittyvät seikat. Oppijan sisäiset ja oppimistilanteeseen liittyvät
ulkoisetkin tekijät ovat vuorovaikutuksessa niin keskenään kuin
muiden oppimiseen liittyvien tekijöiden kanssa. Oppijan sisäiset
sekä oppimistilanteen ulkoiset tekijät muodostavatkin siten hyvin
monimutkaisen systeemisen kokonaisuuden. Motivaation roolia oppimisprosessin
kokonaisuudessa on pyritty hahmottamaan itsesäätelyteorioiden avulla.
Motivaatio jaetaan usein sisäiseen
ja ulkoiseen motivaatioon. Oppija, joka opiskelee ainoastaan saadakseen
palkinnon oppimisestaan (arvosanan, päästäkseen jatko-opintoihin
tai saavuttaakseen sosiaalista hyväksyntää) on ulkoisesti motivoitunut.
Oppija, joka innostuu tehtävästä ilman ulkoisen palkkion tavoittelua,
esimerkiksi oman mielenkiinnon ohjaamana, on sisäisesti motivoitunut.
Koska toive ulkoisesta palkinnosta ei ole sisäisesti motivoituneen
oppijan työskentelyn taustalla, hän on myös yleensä vähemmän luovutusherkkä
ja sinnikkäämpi kuin ulkoisesti motivoitunut oppija. Sisäinen motivaatio
on siis oppimisen kannalta suotuisampaa kuin ulkoinen motivaatio.
Viimeaikaisessa motivaatiotutkimuksessa
on laajalti keskusteltu motivationaalisten tavoitteiden merkityksestä
oppimisessa. On osoitettu, että tavoitteet, joita oppijat toiminnalleen
asettavat, ennustavat merkittävällä tavalla oppimisprosessin luonnetta
sekä lopputuloksia. Pääpiirteittäin motivationaaliset tavoitteet
voidaan jakaa oppimistavoitteisiin sekä suoritustavoitteisiin. Oppimistavoitteet
viittaavat oppijan pyrkimyksiin lisätä kompetenssiaan oppimisen
kautta tai/ja ymmärtää opiskeltava asia. Suoritustavoitteet taas
viittaavat oppijan pyrkimyksiin saada palkkio (esim. hyvä arvosana)
oppimisen kautta tai osoittaa paremmuuttaa suhteessa toisiin opiskelijoihin.
Näiden lisäksi on esitetty myös välttämisorientaatio, jossa opiskelija
tekee oppimistehtäviä, koska haluaa välttää itseensä kohdistuvaa
negatiivista huomiota tai vältellä oppimistilanteita. Oppimisorientaation
on todettu olevan yhteydessä oppimisen kannalta hyvien, syvätason
strategioiden käyttöön sekä hyviin oppimistuloksiin.
Opettajan on tärkeä hahmottaa
keinoja, joilla oppimisen kannalta suotuisan motivaation heräämistä
ja ylläpysymistä voidaan tukea. Opettaja voi korostaa erilaisia
tavoitteita ohjeistuksessa, viesteissä, joita hän välittää oppilaille
sekä työskentelytapojen kautta. Tutkimus on osoittanut, että oppilaiden
kannustaminen ymmärtämään opittava asia on suotuisaa motivaation
kannalta. Oppijoiden on helpompi motivoitua oppimisen kannalta hyvällä
tavalla, mikäli heillä on mahdollisuus työskennellä itseään kiinnostavien
ja riittävän haastavien tehtävien parissa. Myös arviointikäytännöillä
on suuri merkitys motivaation kannalta. Oppilaita vertaileva ja
suorittamista korostava arviointi edistää suoritustavoitteita ja
pinnalliseen oppimiseen liittyvän ulkoisen motivaation syntyä. Sen
sijaan arvioinnin olisi hyvä painottaa kompetenssin kehittymistä
ja ymmärtävää oppimista.
Keskeisiä käsitteitä
- Ulkoinen motivaatio
- Sisäinen motivaatio
- Motivationaalinen tavoite vai tavoiteorientaatiot
- Oppimisorientaatio (mastery goal)
- Välttämisorientaatio (avoidance goal)
- Suoritusorientaatio (Performance goal)
|