Motivaatio oppimisessa
            Yleiskatsaus
            Motivaatio on noussut oppimisesta puhuttaessa keskeiseksi 
              teemaksi paitsi oppimistutkijoiden, myös koulutuksen eri asteilla 
              käytännössä työskentelevien parissa. Motivaatioon liittyy runsaasti 
              erilaisia käsitteitä, joista useimmin käytettyihin seuraava käsittely 
              keskittyy. 
            Viimeaikainen motivaatiotutkimus on osoittanut, 
              että motivaatiolla on merkitystä oppimisen kannalta ja että motivaatioon 
              vaikuttavat sekä oppijan itsensä sisäiset tekijät, kuten käsitys 
              itsestä oppijana ja oppimiseen liittyvät arvolataukset, että oppimistilanteeseen 
              liittyvät seikat. Oppijan sisäiset ja oppimistilanteeseen liittyvät 
              ulkoisetkin tekijät ovat vuorovaikutuksessa niin keskenään kuin 
              muiden oppimiseen liittyvien tekijöiden kanssa. Oppijan sisäiset 
              sekä oppimistilanteen ulkoiset tekijät muodostavatkin siten hyvin 
              monimutkaisen systeemisen kokonaisuuden. Motivaation roolia oppimisprosessin 
              kokonaisuudessa on pyritty hahmottamaan itsesäätelyteorioiden avulla. 
            Motivaatio jaetaan usein sisäiseen 
              ja ulkoiseen motivaatioon. Oppija, joka opiskelee ainoastaan saadakseen 
              palkinnon oppimisestaan (arvosanan, päästäkseen jatko-opintoihin 
              tai saavuttaakseen sosiaalista hyväksyntää) on ulkoisesti motivoitunut. 
              Oppija, joka innostuu tehtävästä ilman ulkoisen palkkion tavoittelua, 
              esimerkiksi oman mielenkiinnon ohjaamana, on sisäisesti motivoitunut. 
              Koska toive ulkoisesta palkinnosta ei ole sisäisesti motivoituneen 
              oppijan työskentelyn taustalla, hän on myös yleensä vähemmän luovutusherkkä 
              ja sinnikkäämpi kuin ulkoisesti motivoitunut oppija. Sisäinen motivaatio 
              on siis oppimisen kannalta suotuisampaa kuin ulkoinen motivaatio. 
            Viimeaikaisessa motivaatiotutkimuksessa 
              on laajalti keskusteltu motivationaalisten tavoitteiden merkityksestä 
              oppimisessa. On osoitettu, että tavoitteet, joita oppijat toiminnalleen 
              asettavat, ennustavat merkittävällä tavalla oppimisprosessin luonnetta 
              sekä lopputuloksia. Pääpiirteittäin motivationaaliset tavoitteet 
              voidaan jakaa oppimistavoitteisiin sekä suoritustavoitteisiin. Oppimistavoitteet 
              viittaavat oppijan pyrkimyksiin lisätä kompetenssiaan oppimisen 
              kautta tai/ja ymmärtää opiskeltava asia. Suoritustavoitteet taas 
              viittaavat oppijan pyrkimyksiin saada palkkio (esim. hyvä arvosana) 
              oppimisen kautta tai osoittaa paremmuuttaa suhteessa toisiin opiskelijoihin. 
              Näiden lisäksi on esitetty myös välttämisorientaatio, jossa opiskelija 
              tekee oppimistehtäviä, koska haluaa välttää itseensä kohdistuvaa 
              negatiivista huomiota tai vältellä oppimistilanteita. Oppimisorientaation 
              on todettu olevan yhteydessä oppimisen kannalta hyvien, syvätason 
              strategioiden käyttöön sekä hyviin oppimistuloksiin. 
            Opettajan on tärkeä hahmottaa 
              keinoja, joilla oppimisen kannalta suotuisan motivaation heräämistä 
              ja ylläpysymistä voidaan tukea. Opettaja voi korostaa erilaisia 
              tavoitteita ohjeistuksessa, viesteissä, joita hän välittää oppilaille 
              sekä työskentelytapojen kautta. Tutkimus on osoittanut, että oppilaiden 
              kannustaminen ymmärtämään opittava asia on suotuisaa motivaation 
              kannalta. Oppijoiden on helpompi motivoitua oppimisen kannalta hyvällä 
              tavalla, mikäli heillä on mahdollisuus työskennellä itseään kiinnostavien 
              ja riittävän haastavien tehtävien parissa. Myös arviointikäytännöillä 
              on suuri merkitys motivaation kannalta. Oppilaita vertaileva ja 
              suorittamista korostava arviointi edistää suoritustavoitteita ja 
              pinnalliseen oppimiseen liittyvän ulkoisen motivaation syntyä. Sen 
              sijaan arvioinnin olisi hyvä painottaa kompetenssin kehittymistä 
              ja ymmärtävää oppimista. 
            Keskeisiä käsitteitä
            
              
                - Ulkoinen motivaatio
 
                - Sisäinen motivaatio
 
                - Motivationaalinen tavoite vai tavoiteorientaatiot 
                  
                    - Oppimisorientaatio (mastery goal)
 
                    - Välttämisorientaatio (avoidance goal)
 
                    - Suoritusorientaatio (Performance goal)
 
                   
                 
               
             
            
              
            
             |