Case-työskentely
Yleiskatsaus
Case-työskentelyn taustalla ovat ajatukset kognitiivisesta
oppipoikakoulutuksesta, oppimisen ongelmakeskeisyydestä sekä sosiaalisen
vuorovaikutuksen merkityksestä oppimisessa. Case-työskentelyssä
oppimisen kohteena olevia käsitteitä käytetään erilaisten todellisesta
elämästä nousevien ongelmien tai ilmiöiden selittämiseen. Case-työskentelyssä
kukin osallistuja (tai ryhmä) esittelee jonkin kuvitteellisen tai
todellisiin kokemuksiin perustuvan tapauskuvauksen, casen, jota
työstetään yhteisöllisen (verkko)keskustelun kautta. Keskustelun
tarkoituksena on saada osallistujat rakentamaan selitysmalleja tapauskuvauksille
sekä edistämään sosiaalisessa vuorovaikutuksessa tapahtuvaa oppimista.
Virtuaalinen case-työskentely etenee yleensä seuraavien
vaiheiden kautta:
1. Virtuaalisen yhteisön muodostaminen esim. tutustumiskeskustelussa
tai lähitapaamisessa
2. Oman tapauskuvauksen esittäminen verkkokeskustelussa
3. Tapauskuvaukseen liittyvän aiheen rakentelu, ongelman työstäminen
verkkokeskustelussa
4. Ongelman tarkentaminen ja uudelleenmäärittely
5. Teoriaperustaisten selitysten luominen tapauskuvaukseen
6. Selityssyklien toistaminen
7. Tapauskuvauksen yhteenveto
8. Arviointi
Case-työskentely on todettu hyväksi malliksi erityisesti
sellaisten alojen koulutuksessa, joissa käsitteellisen sekä käytännöllisen
tiedon yhdistyminen on haasteellista, mutta kuitenkin tarpeellista.
Esimerkkinä tällaisesta alasta on opettajankoulutus. Yhteisöllisyydellä
sekä kollaboratiivisella tiedonrakentelulla on case-työskentelyssä
tärkeä rooli. Siksi verkossa tapahtuvaa case-työskentelyä on tarpeen
tukea lähitapaamisilla, joilla yhteisöllisyyden tunteen syntymistä
ja ylläpysymistä voidaan tukea. Verkkokeskusteluihin osallistuu
yleensä myös mentori, jonka tehtävänä on mallittaa tapauskuvausten
työstämiseen sekä käsitteellistämiseen liittyviä prosesseja sekä
antaa tukea osallistujille.
|