Case-työskentely
            Yleiskatsaus
            Case-työskentelyn taustalla ovat ajatukset kognitiivisesta 
              oppipoikakoulutuksesta, oppimisen ongelmakeskeisyydestä sekä sosiaalisen 
              vuorovaikutuksen merkityksestä oppimisessa. Case-työskentelyssä 
              oppimisen kohteena olevia käsitteitä käytetään erilaisten todellisesta 
              elämästä nousevien ongelmien tai ilmiöiden selittämiseen. Case-työskentelyssä 
              kukin osallistuja (tai ryhmä) esittelee jonkin kuvitteellisen tai 
              todellisiin kokemuksiin perustuvan tapauskuvauksen, casen, jota 
              työstetään yhteisöllisen (verkko)keskustelun kautta. Keskustelun 
              tarkoituksena on saada osallistujat rakentamaan selitysmalleja tapauskuvauksille 
              sekä edistämään sosiaalisessa vuorovaikutuksessa tapahtuvaa oppimista. 
            Virtuaalinen case-työskentely etenee yleensä seuraavien 
              vaiheiden kautta: 
            
              1. Virtuaalisen yhteisön muodostaminen esim. tutustumiskeskustelussa 
                tai lähitapaamisessa 
                2. Oman tapauskuvauksen esittäminen verkkokeskustelussa 
                3. Tapauskuvaukseen liittyvän aiheen rakentelu, ongelman työstäminen 
                verkkokeskustelussa 
                4. Ongelman tarkentaminen ja uudelleenmäärittely 
                5. Teoriaperustaisten selitysten luominen tapauskuvaukseen 
                6. Selityssyklien toistaminen 
                7. Tapauskuvauksen yhteenveto 
                8. Arviointi 
             
            Case-työskentely on todettu hyväksi malliksi erityisesti 
              sellaisten alojen koulutuksessa, joissa käsitteellisen sekä käytännöllisen 
              tiedon yhdistyminen on haasteellista, mutta kuitenkin tarpeellista. 
              Esimerkkinä tällaisesta alasta on opettajankoulutus. Yhteisöllisyydellä 
              sekä kollaboratiivisella tiedonrakentelulla on case-työskentelyssä 
              tärkeä rooli. Siksi verkossa tapahtuvaa case-työskentelyä on tarpeen 
              tukea lähitapaamisilla, joilla yhteisöllisyyden tunteen syntymistä 
              ja ylläpysymistä voidaan tukea. Verkkokeskusteluihin osallistuu 
              yleensä myös mentori, jonka tehtävänä on mallittaa tapauskuvausten 
              työstämiseen sekä käsitteellistämiseen liittyviä prosesseja sekä 
              antaa tukea osallistujille.  
            
              
            
             |