| Sosiokognitiivinen näkemysYleiskatsausSosiokognitiivisessa näkemyksessä korostuu yksilön 
              kognitiivisten prosessien merkitys oppimisessa. Oppijan 
              ajattelun aktiivisuus ja oppimisprosessin itseohjautuvuus metakognitiivisten 
              taitojen avulla nähdään oppimisen kannalta keskeisinä. Sosiokognitiivisessa oppimisnäkemyksessä sosiaalista 
              vuorovaikutusta pidetään oppimista edistävänä ja strukturoivana 
              tekijänä, mutta itse tiedonmuodostus- ja oppimisprosessien katsotaan 
              olevan yksilöllisiä. Sosiokognitiiviset näkemykset oppimisesta perustuvat 
              pitkälti Piaget´n oppimista käsitteleviin 
              teorioihin. Piaget´n teoriaan perustuvaa kognitiivista konfliktia 
              pidetäänkin oppimisen keskeisimpänä mekanismina. Tällöin sosiaalisella 
              vuorovaikutuksella on käytännön toiminnan tasolla merkitystä lähinnä 
              yksilön ajattelun aktivoijana sekä jaetun ymmärtämisen muodostamisessa 
              useiden yksilöiden kesken. Sosiokognitiiviseen näkemykseen perustuva oppimistutkimus 
              keskittyy muun muassa oppimistilanteissa käytettävien tiedonkäsittelystrategioiden, 
              metakognitiivisten taitojen, motivaation sekä sosiaalisen vuorovaikutuksen 
              merkityksen tutkimiseen. Myös ongelmanratkaisun (problem-solving) merkitystä 
              oppimisessa ja ajattelun kehittymisessä on tutkittu paljon.  Keskeisiä käsitteitä
              
                Kognitiivinen konfliktiAjattelun aktiivisuusMetakognitio 
                  (metacognition)  
              
             |