Sosiokognitiivinen näkemys
Yleiskatsaus
Sosiokognitiivisessa näkemyksessä korostuu yksilön
kognitiivisten prosessien merkitys oppimisessa. Oppijan
ajattelun aktiivisuus ja oppimisprosessin itseohjautuvuus metakognitiivisten
taitojen avulla nähdään oppimisen kannalta keskeisinä.
Sosiokognitiivisessa oppimisnäkemyksessä sosiaalista
vuorovaikutusta pidetään oppimista edistävänä ja strukturoivana
tekijänä, mutta itse tiedonmuodostus- ja oppimisprosessien katsotaan
olevan yksilöllisiä. Sosiokognitiiviset näkemykset oppimisesta perustuvat
pitkälti Piaget´n oppimista käsitteleviin
teorioihin. Piaget´n teoriaan perustuvaa kognitiivista konfliktia
pidetäänkin oppimisen keskeisimpänä mekanismina. Tällöin sosiaalisella
vuorovaikutuksella on käytännön toiminnan tasolla merkitystä lähinnä
yksilön ajattelun aktivoijana sekä jaetun ymmärtämisen muodostamisessa
useiden yksilöiden kesken.
Sosiokognitiiviseen näkemykseen perustuva oppimistutkimus
keskittyy muun muassa oppimistilanteissa käytettävien tiedonkäsittelystrategioiden,
metakognitiivisten taitojen, motivaation sekä sosiaalisen vuorovaikutuksen
merkityksen tutkimiseen. Myös ongelmanratkaisun (problem-solving) merkitystä
oppimisessa ja ajattelun kehittymisessä on tutkittu paljon.
Keskeisiä käsitteitä
- Kognitiivinen konflikti
- Ajattelun aktiivisuus
- Metakognitio
(metacognition)
|