Sosiokulturaaliset näkemykset
Suuntauksen keskeisiä edustajia
Lev Vygotsky, Barbara Rogoff, Jean Lave
Yleiskatsaus
Sosiokulturaalisessa näkemyksessä oppimisesta korostetaan
tiedon sosiaalista ja kulturaalista alkuperää. Tiedon käsitetään
olevan sosiaalisesti konstruoituvaa ja oppimisen katsotaan olevan
yksilön enkulturaatioprosessi tietoa ympäröivään kulttuuriin ja
instituutioon.
Sosiokulturaalisen näkemyksen edustajat katsovat
myös koulussa opetettavien aineiden ja eri tieteenalojen sisältävän
omia kulturaalisia käytäntöjään ja muodostavan siten yhteisöjä.
Tällöin esimerkisi matematiikan oppimisen voidaan sanoa olevan enkulturaatioprosessi
”matematiikan kulttuuriin ja yhteisöön”. Tiedon sidonnaisuus laajaan
kulturaaliseen kontekstiin sekä aktuaaliseen oppimistilanteeseen
muodostaa mm. situated cognition
- ajattelun keskeisimmän lähtökohdan.
Sosiokulturaaliset näkemykset perustuvat pitkälti
Vygotskyn oppimista käsittelevään
teoriaan. Kuten Vygotsky, myös myöhemmät sosiokulturaalisen näkemyksen
edustajat painottavat sosiaalisen vuorovaikutuksen, etenkin oppijan
eli noviisin ja ekspertin välisen vuorovaikutuksen, sekä aktiivisen
(ajattelu)toiminnan merkitystä oppimisessa.
Esimerkki
Kognitiivinen oppipoikaopetus
Monet sosiokulturaalisen suuntauksen edustajat
korostavat niin sanottua kognitiivista oppipoikaopetusta opettamisen
perusmallina. Kognitiivisessa oppipoikaopetuksessa oppija eli noviisi
aluksi tarkkailee ja havainnoi eksperttien toimintaa ja mallia taidokkaasta
tehtävän suorituksesta. Vähitellen noviisi alkaa itse osallistua
toimintaan ja suorittaa tehtäviä, edeten koko ajan taitotasonsa
ylärajoilla eli Vygotskyn käsitettä lainaten ns. lähikehityksen
vyöhykkeellä (ZPD). Tässä vaiheessa ekspertti on noviisin toiminnan
tukena. Ekspertti seuraa noviisin toimintaa ja tarvittaessa mallittaa,
tukee oppijan toimintaa (scaffolding) ja reflektoi noviisin suoritusta.
Oppimis- ja enkulturaatioprosessin edetessä vastuu toiminnasta tai
tehtävän ratkaisusta siirtyy vähitellen yhä enemmän ja lopulta kokonaan
noviisille.
Keskeisiä käsitteitä
- Tiedon sosiaalinen konstruointi
- Oppiminen enkulturaatioprosessina
- Tiedollinen oppipoikaopetus
|