Konstruktivismi
Yleiskatsaus
Konstruktivismin keskeisiä periaatteita
Konstruktivismi perustuu käsitykselle oppijasta
aktiivisena tiedon muokkaajana sekä käsitykselle itse tiedon dynaamisuudesta.
Konstruktivistisen käsityksen mukaan tietoa ei voida sellaisenaan
välittää oppijalle, vaan oppija on aktiivinen tiedon konstruoija
eli tietorakenteiden muodostaja oppimisprosessissa. Oppija tekee
informaatiosta oman tulkintansa ja luo tiedon konstruktionsa aikaisempien
tietojensa ja kokemustensa pohjalta. Myös oppimistilanteen fyysiset
ja sosiaaliset tekijät vaikuttavat muodostuvaan konstruktioon. Oppijan
ajattelun aktiivisuus, tiedon käsittelytaidot sekä niitä ohjaavat
metakognitiiviset
taidot ovat konstruktivistisen oppimiskäsityksen avainteemoja.
Konstruktivismin suuntauksia
Konstruktivismia ei voida pitää yhtenäisenä oppimista
kuvaavana teoriana. Pikemminkin se on niin sanottu sateenvarjotermi,
jonka avulla voidaan koota yhteen useita samansuuntaisia käsityksiä
oppimisesta.
Radikaalin konstruktivismin
keskeinen ajatus on tiedon ainutkertaisuus. Sen mukaan tietoa ei
ole olemassa lainkaan yleisellä tasolla, silla kaikki tieto on yksilöllisesti
konstruoituvaa ja siten ainutkertaista.
Sosiokognitiiviset
näkemykset korostavat yksilön osuutta tiedon konstruointiprosessissa,
mutta pitävät sosiaalista vuorovaikutusta yksilön oppimiselle ja
tiedon konstruoinnille välttämättömänä.
Sosiokulturaaliset
näkemykset (esim. situated cognition-ajattelu) korostavat yhteisöllisyyden
ja kulttuurin jatkamisen merkitystä oppimisprosessin päämääränä.
Yhteisön vuorovaikutukseen osallistumista pidetään oppimisen keskeisimpänä
mekanismina.
Oppijan rooli
Konstruktivistisessa oppimiskäsityksessä tiedon
muodostumisen nähdään tapahtuvan pääsääntöisesti yksilöllisten tiedonkäsittelyprosessien
kautta. Tiedon yksilöllinen konstruointi alkaa jo oppijan havainnoidessa
uutta informaatiota valikoiden. Tätä sanotaan valikoivaksi tai konstruktiiviseksi
havainnoinniksi, jota ohjaavat oppijan aikaisemmat kokemukset. Tiedon
aktiivinen käsittely jatkuu itse havainnon jälkeen: yksilö liittää
uuden tiedon aikaisempiin tietorakenteisiinsa, organisoi tietoa
ja yhdistelee siihen mielikuvia, ongelmia jne. Myös oppimistilanteen
sosiaalinen- ja fyysinen konteksti vaikuttavat oppimisprosessiin.
Konstruktioprosessissa syntyvän tietorakenteen jäsentyneisyys ja
tietorakenteen monipuolisuus vaikuttaa tiedon käyttöön tulevissa
tilanteissa. Opitun tiedon siirtymisestä kontekstista tai tilanteesta
toiseen käytetään käsitettä transfer eli siirtovaikutus.
Oppijan ajattelun aktiivisuus on erittäin tärkeää
laadukkaan oppimisen kannalta. Aktiivisuus oppimisprosesseissa syntyy
motivaation, haastavan oppimistehtävän ja yksilön oppimisprosessilleen
asettamien tavoitteiden kautta. Laadukkaan tiedonkonstruktioprosessin
kannalta ovat merkityksellisiä myös oman oppimisprosessin ohjaamiseen
liittyvät taidot, metakognitiiviset taidot. Niitä hallitessaan oppija
voi itse reflektoida ja säädellä omaa toimintaansa ja parantaa siten
oppimisen laatua.
Opettajan rooli
Koska konstruktivismin mukaan oppiminen on yksilöllisen
konstruointiprosessin tulos, opettajan tehtävä on luoda puitteet
ja edesauttaa oppijan yksilöllisiä oppimisprosesseja. Opettaja on
siis yksilön oppimisprosessien ohjaaja ja oman asiantuntijakulttuurinsa
välittäjä. Hänen tehtävänsä on tukea oppijaa tämän omissa pyrkimyksissä,
edesauttaa metakognitiivisten taitojen kehittymistä ja suunnitella
oppimisympäristö sosiaalisilta ja fyysisiltä komponenteilta oppijan
aktiivisuutta tukevaksi. Konstruktivistiseen näkemykseen perustuvia
oppijan ohjaamisen muotoja ovat oppimistehtävän mallittaminen, oppijan
oikea-aikainen tukeminen (scaffolding)
ja oppijan ajattelun reflektointi.
Keskeisiä käsitteitä
|