Situated cognition -ajattelu
Yleiskatsaus
Situated cognition -ajattelu yhdistää konstruktivistisen
oppimiskäsityksen perusperiaatteita sekä tiedon sosiaalista muodostumista
ja kulturaalista alkuperää korostavia näkemyksiä. Esimerkiksi Vygotskyn
teoria muodostaa keskeisen perustan situated cognition -ajattelulle.
Situated cognition -suuntauksessa korostetaan oppimisen
ja tiedon sidonnaisuutta oppimistilanteeseen ja tiedon kontekstiin.
Kontekstilla tarkoitetaan tässä yhteydessä ennen muuta sosiaalista
ja kulturaalista ympäristöä, jossa oppiminen tapahtuu ja johon opittava
tieto sitoutuu. Sosiaalinen vuorovaikutus on situated cognition
-ajattelun mukaan oppimisprosessin keskeinen komponentti. Situated
cognition -ajattelun mukaan kaikki tieto ja merkitykset ovatkin
kulturaalisesti muotoutuneita, ja ne muokkautuvat edelleen yksilöiden
välisessä sosiaalisessa vuorovaikutustilanteessa, jollainen oppimistilannekin
on. Oppiminen voidaankin käsittää enkulturaatioprosessiksi, jossa
yksilö omaksuu sosiaalisen vuorovaikutuksen kautta itse tiedon ja
myös muut siihen kulturaalisesti liittyvät, esimerkiksi tiedon
käyttöön liittyvät tekijät.
Situated cognition -ajattelun periaatteiden mukaan
muotoillussa opetuksessa opittava aines esitetään sen todellisessa
käyttökontekstissa. Oppimisen tulisi tapahtua todellisen tekemisen,
aktiivisen ajattelun ja ongelmanratkaisun kautta. Tällöin oppijan
on mahdollista tutustua tiedon todelliseen kontekstiin. Situated
cognition -ajattelun edustajat pitävät ekspertti - noviisi-vuorovaikutukseen
perustuvaa oppipoikaopetuksen mallia opetuksen perusmuotona ja korostavat
sen merkitystä myös käsitteellisen tiedon opetuksessa. Kognitiivisessa
oppipoikakoulutuksessa oppiminen tapahtuu toiminnan tarkkailun ja
ohjatun osallistumisen kautta. Oppimisprosessissa oppija toimii
tiedon todellisessa käyttökontekstissa ekspertin tukemana. Ekspertti
mallittaa tehtävän taitavaa suorittamista, tukee oppijaa (scaffolding) ja ohjaa oppijaa
reflektoimaan toimintaansa ja ajatuksiansa. Oppimisprosessin edetessä
vastuu tehtävästä siirtyy yhä enemmän oppijalle itselleen.
Keskeisiä käsitteitä
- Kognitiivinen oppipoikaopetus
- Oppiminen enkulturaatioprosessina
|