Vygotskyn käsitys oppimisesta sosiaalisena toimintana
Teoreetikko
Lev
Semenovich Vygotsky (1896-1934)
Yleiskatsaus
Lev Vygotsky on Piaget´n
ohella vuosisatamme alkupuolen teoreetikko, jonka vaikutus näkyy
merkittävästi nykyisissäkin oppimiskäsityksissä. Vygotskyn keskeisimmät
teoreettiset ajatukset liittyvät sosiaalisen vuorovaikutuksen keskeiseen
merkitykseen oppimisessa sekä kielen ja ajattelun väliseen yhteyteen.
Vygotskyn mukaan lapsen kehityksessä kieli on aluksi
sosiaalisen vuorovaikutuksen väline, mutta kehityksen myötä siitä
muodostuu myös ajattelun väline, jolloin kieli ”sisäistyy”. Ajattelun
kielellisyyttä Vygotsky kuvasikin sisäisen puheen käsitteellä
(inner speech) erotuksena sosiaalisessa vuorovaikutuksessa käytettävästä
puheesta.
Vygostkyn teoriaan viitataan usein käsitteillä
”kulttuurihistoriallinen teoria” ja ”sosiaalisen kehityksen teoria”
(social developement theory). Nämä viittaavat käsitykseen, jonka
mukaan yksilön tietoisuus rakentuu sosiaalisissa suhteissa, yhteiskunnan
kulttuurin ja tradition pohjalta. Tiedollisen kehityksen päämääränä
on tällöin yhteisöön sosiaalistuminen. Vygotskyn mukaan lapsen sosiaalisuus
on synnynnäistä ja juuri sosiaalisen vuorovaikutuksen kautta yksilön
ajattelutoiminta itsenäistyy ja yksilölliset kognitiiviset prosessit
kehittyvät. Vygotsky kuvaa kehitystä seuraavasti:
”Lapsen kulttuurisessa kehityksessä jokainen toimintamuoto
(funktio) esiintyy kahdesti, kahdella tasolla: ensin sosiaalisella
ja sitten psykologisella tasolla. Ensin se esiintyy ihmisten välisenä
interpsykologisena tapahtumana, sitten lapsella sisäisesti intrapsykologisena
tapahtumana. Tämä pätee yhtä lailla tavoitteellisen tarkkaavaisuuden,
loogisen muistin, käsitteiden muodostuksen ja tahdon kehittymisen
kohdalla. --- Sosiaalinen vuorovaikutus on kehityksellisesti kaikkein
korkeampien toimintamuotojen ja niiden välisten suhteiden perustana.”
Paljon edelleen kehitelty
ja runsaasti lainattu Vygostkyn teorian liittyvä, oppimista kuvaava
käsite on lähikehityksen vyöhyke (Zone of Proximal
Development, ZPD). Sillä tarkoitetaan tiedollisen toiminnan aluetta
tai tasoa, jolla oppija pystyy toimimaan pätevän ohjaaja tuen avulla,
mutta ei itsenäisesti. Vygotskyn mukaan opetuksen olisi suuntauduttava
lähikehityksen vyöhykkeelle ja pyrittävä laajentamaan sitä.
Keskeisiä käsitteitä
- Sosiaalinen vuorovaikutus
- Lähikehityksen vyöhyke (Zone of Proximal Development)
|