Verkkovuorovaikutuksen mekanismit ja ymmärtävä
oppiminen
Sanna Järvelä
Oulun yliopisto
Tieto- ja viestintätekniikka on vaikuttanut merkittävästi
korkeakoulupedagogiikan uudistumiseen. Koskaan aikaisemmin yliopistot,
laitokset ja opettajat eivät ole tehneet niin paljon yhteistyötä
kuin virtuaaliyliopistotoiminnan käynnistymisen jälkeen.
Tuntuukin siltä, että teknologian vaikutus oppimiseen
on parhaimmillaan epäsuora: kehitellessään kursseja
opettajat joutuvat tekemään yhteistyötä ja samalla
jakavat kokemuksia ja ideoita keskenään.
Entä opiskelija? Miten tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytäntöjen
merkitystä voidaan arvioida opiskelijan näkökulmasta?
Tässä artikkelissa esittelen joitakin viime vuosien tutkimustiedosta
esiin nostettavia periaatteita ja johtopäätöksiä
erityisesti ymmärtävän oppimisen ja verkkovuorovaikutuksen
näkökulmista.
Onko virtuaalinen oppiminen realistista?
Yhä useammin puhutaan virtuaalisista yhteisöistä,
joita muodostavat maantieteellisesti hajaantuneet, mutta tietoverkkoja
yhteistyöhön hyödyntävät yksilöt ja
ryhmät (Barab, Kling & Grey, 2004). Korkeakouluoppimisen
ja työssä oppimisen konteksteissa tehdyt viimeaikaiset
tutkimukset kertovat virtuaalisen vuorovaikutuksen pinnallisuudesta
ja osoittavat voimakasta tarvetta kehittää virtuaalisen
ryhmän jäsenten vastavuoroista ymmärtämistä
ja yhteisen tietoperustan muodostumista pedagogisin keinoin (Järvelä
& Häkkinen, 2002). Tutkimukset ovat osoittaneet, että
meillä on oltava realistisempi käsitys ihmisen kyvystä
osallistua virtuaaliseen vuorovaikutukseen, jossa opiskelija ei
fyysisesti kohtaa toista ja jossa hän ei esimerkiksi voi tulkita
vastapuolen ilmeitä tai eleitä (Schlager, Fusco &
Schank, 2000).
Virtuaalitiimit ja verkostoyhteisöt ovat ajatuksena viehättäviä.
Silti yksittäisen opiskelijan tai työntekijän toimiminen
osana virtuaalitiimiä on paljon vaativampaa kuin oletetaan
(Mäkitalo, Häkkinen, Järvelä & Leinonen,
2002). Esimerkiksi oppimisen motivaation tutkimus osoittaa sen,
että vaikka henkilökohtainen oppimisen motivaatio muovautuu
osin opiskeluhistorian myötä, silti oppimistilanteella
on suuri merkitys siihen kuinka, syvällisesti opiskelija suuntautuu
työhönsä (Volet & Järvelä, 2001). Tällaisia
tilannekohtaisia sitoutumiseen vaikuttavia seikkoja ovat esimerkiksi
oppimisen ohjaus, jaetut kokemukset tai eri henkilöiden välinen
luottamus. Ilman ihmisen välittömän vuorovaikutuksen
luomaa ilmapiiriä, tai niitä osin korvaavia pedagogisia
tukitoimia, on syvällinen sitoutuminen virtuaaliseen työskentelyyn
tai opiskeluun vaikeaa.
Tutkimustietoa verkko-oppimisen ydinmekanismeista
Oppimisen ja vuorovaikutuksen laadusta verkko-oppimisessa on jo
nykyisin tutkimustietoa. Verkostoperustaisen oppimisen kognitiivisiin
ja motivaation vaikutuksiin kohdistuva tutkimus on tuonut tietoa
oppimisen laadullisista vaiheista verkostoperustaisissa ympäristöissä
opiskeltaessa. Tulokset osoittavat, että opiskelijoiden tutkimustaidot,
esimerkiksi kysymyksien esittäminen ja ilmiöiden selittäminen,
vahvistuvat verkostoperustaisen yhteisöllisen oppimisen ympäristössä
(Hakkarainen, Lipponen & Järvelä, 2001). Opettajankoulutukseen
liittyvään kansainväliseen verkkokurssiin (Järvelä
& Häkkinen 2002) osallistuneet opiskelijat kuvasivat esimerkiksi
seuraavanlaisia tilanteita verkkotyöskentelyssään:
"Kun joku esitti vasta-argumentin mielipiteelleni ryhdyin heti
pohtimaan oman mielipiteeni perusteita. Jouduin selventämään
näkemystäni" ja "Sain uusia näkökulmia
ja opin ymmärtämään paremmin muiden ajatuksia,
sellaisiakin jotka olivat ristiriidassa omien ajatusteni kanssa".
Yksilön oppimista käynnistävien mekanismien on jo
pitkään selitetty liittyvän sosiaalisen vuorovaikutuksen
tilanteisiin. Esimerkiksi kognitiivinen konflikti ja lähikehityksen
vyöhyke oppimisen mekanismeina ovat jo vuosikymmenien tutkimuksissa
todistettuja havaintoja (Tryphon & Voneche, 1996). Kognitiivinen
konflikti kuvaa tilannetta, jossa henkilö esimerkiksi keskustellessaan
toisen henkilön kanssa huomaa oman käsityksensä olevan
ristiriidassa toisen osapuolen ajatusten kanssa. Ristiriitatilanne
usein käynnistää tiedon uudelleen organisoitumista
ja oppimista. Lähikehityksen vyöhyke taas kuvaa tilannetta,
jossa sosiaalinen vuorovaikutustilanne osaavamman tai kokeneemman
henkilön kanssa altistaa korkeamman tasoiselle oppimiselle.
Verkko-oppimisessa tällaiset vuorovaikutustilanteet ovat ilmeisiä
(Jermann & Dillenbourg, 2003). Eräs verkko-oppimisen vahvuuksista
onkin se, että verkkokeskusteluissa on mahdollista luoda useita
samanaikaisia "lähikehityksen vyöhykkeitä"
tai altistaa useita opiskelijoita samanaikaisesti kognitiivisille
konflikteille. Kasvokkain tapahtuvassa pienryhmäkeskusteluissa
aktiivisten osallistujien määrä voi olla huomattavasti
pienempi, ja välttämättä kaikki opiskelijat
eivät "altistu" neuvottelemaan, selittämään
tai perustelemaan käsityksiään ääneen.
Verkkokeskuteluissa tätä parhaimmillaan tapahtuu suurellakin
määrällä opiskelijoita ainakin silloin, kun
he aktiivisesti osallistuvat verkkotyöskentelyyn.
Vastavuoroinen ymmärtäminen
Omat tutkimuksemme ovat pureutuneet selvittämään
vastavuoroisen ymmärryksen tasoa verkko-oppimisessa. Ensimmäinen
empiirinen tutkimus osoitti epäilyt verkko-opiskelun liittyvän
vuorovaikutuksen pinnallisuudesta todeksi (Järvelä &
Häkkinen, 2002). Kansainvälisellä korkeakouluopiskelijoiden
verkko-opiskelun jaksolla vain vähäinen osa verkkoympäristöön
rakentuneesta keskustelusta ja sen analysoidusta aineistosta osoitti
todellista tietoa rakentavaa, vastavuoroista ymmärrystä
osoittavaa ja merkityksiä yhdessä kehittelevää
keskustelua. Seuraavassa tutkimuksessa kiinnitimme huomiota juuri
vastavuoroisuuden tukemiseen, ja tulokset olivat huomattavasti parempia
(Häkkinen & Järvelä, 2004). Verkko-oppimisen
laatua on kuitenkin vaikea arvioida, sillä oppimisen tulos
ei ole luettavissa verkkoympäristöön kertyneestä
keskustelusta. Myöhemmin olemmekin kiinnittäneet huomiota
tutkimuksissamme siihen, että verkko-oppimisen ja vuorovaikutuksen
laatua arvioidessa keräämme havaintoja erityisesti verkkoympäristön
ulkopuolisista tilanteista. Millaisiin kasvokkain tapahtuviin keskusteluihin
verkkokeskustelu johti? Millaista kirjallisuutta opiskelijat lukivat
verkkotyöskentelyn aikana, tai millaiseen kirjallisuuteen työskentely
innosti heitä perehtymään?
Verkko-oppiminen ja motivaatio
Oppimisen motivaation näkökulmasta arvioiden uudet virtuaaliset
ja verkostoympäristöt ovat haastavampia kuin usein oletetaan.
Usein puhutaan itseohjautuvuudesta, ajasta ja paikasta riippumattomuudesta
tai opiskelun joustavuudesta. Tällaiset termit luonnehtivat
hyvin verkko-oppimiseen liittyviä tuntemuksia, mutta jäävät
irrallisiksi niistä ilmiöistä, joissa opiskelijat
käytännön tilanteissa ponnistelevat. Erityisesti
verkko-oppimisen motivaatioon pureutuneet tutkimukset ovat osoittaneet,
että esimerkiksi verkkotyöskentelyn alkuvaiheessa jotkut
opiskelijat usein kokevat työskentelyn aloittamisen erityisen
ahdistavana (Järvenoja & Järvelä, 2004).
Oppimisen voidaan nähdä olevan jatkuva prosessi, jossa
oppijat asettavat tavoitteita ja sitoutuvat ponnistelemaan niitä
kohti. Oppimisprosessin aikana oppija joutuu punnitsemaan tekemiään
valintoja yhä uudelleen ja ylläpitämään
tavoitesuuntautunutta toimintaa huolimatta eri tilanteissa kohtaamistaan
haasteista (Pintrich, 2000). Kun oppimistehtävä on selkeä
ja helposti saavutettava, ei asetettujen tavoitteiden saavuttaminen
yleensä tuota ylittämättömiä ongelmia.
Kuitenkin mitä enemmän oppijan itsensä on otettava
vastuuta omasta oppimisestaan ja mitä kaukaisempi, vaikeasti
hahmotettava tai sinnikkyyttä vaativa oppimistehtävä
on, sitä haastavammaksi käy myös motivaation ylläpitäminen
(Pekrun, Goetz, Titz & Perry, 2002). Oppimisen itsesäätelyn,
eli kognitioiden, motivaation ja emootioiden säätelyn
merkitys oppimiselle korostuu erityisesti nyt, kun perinteisestä
luokkahuoneopetuksesta ollaan siirtymässä yhä monimuotoisempiin
oppimisympäristöihin, joissa vastuu oppimisesta ja opiskelun
vaiheista siirtyy yhä enemmän yksinomaan opiskelijoille.
Verkko-opiskelija tarvitsee siis tukea erityisesti työskentelyn
alkuvaiheessa. Hyvät oppimisen strategiset taidot ja riittävä
verkko-oppimisen sosiaalinen tuki ovat avainasemassa.
Haastavuudesta huolimatta tutkimustulokset osoittavat myös
viitteitä siitä, että motivaation ongelmia omaavat
joko turhautuneet tai vetäytyvät opiskelijat voivat näissä
ympäristöissä työskennellessä saada aivan
uudenlaisia oppimisen ja ymmärtämisen kokemuksia (Järvelä
& Niemivirta, 2001). Rohkaisevia kokemuksia on saatu siitä,
kuinka esimerkiksi tutkiva ja ongelmakeskeinen teknologiaperustainen
työskentely tai yhteisöllinen verkko-oppiminen antavat
erilaisille opiskelijoille tasavertaisia mahdollisuuksia kysymysten
tekemiseen, tiedon tuottamiseen ja yhteiseen ideointiin, ja samalla
tuottavat oppimiseen liittyviä onnistumisen kokemuksia.
Onko teknologia valmis? Mitä voitaisiin tehdä?
Nykyinen markkinoilla oleva verkostoteknologia, erilaiset verkostoperustaiset
oppimisympäristöt ja -alustat, sisältää
riittävän teknologian eri ihmisten väliseen kommunikointiin,
yhteisen tiedon käyttöön ja tiedon varastointiin
sekä sen tuottamiseen ja muokkaamiseen (Roschelle & Pea,
1999). Sen sijaan sellaiset kehittyneemmät teknologiset ratkaisut,
jotka nimenomaan tukisivat aikaisemman tutkimuksen osoittamia virtuaalisen
oppimisen ongelmakohtia, kuten vastavuoroisen ymmärryksen syntymisen
vähyys, yhteistyön koordinoinnin hankaluus tai ns. "hiljaisen
tiedon" eli kokemuksen myötä kertyneen tiedon, välittymisen
ongelmat - puuttuvat vielä. Oppimistutkimuksen tuottamaa tietoa
voitaisiin esimerkiksi hyödyntää kehittämällä
sellaisia teknologisia välineitä, jotka muuttavat virtuaalisen
yhteisön vuorovaikutusprosesseja näkyviksi (Fischer &
Mandl, 2001). Tällöin olisi mahdollista tukea osallistujien
tietoisuutta ryhmän toiminnasta ja vaikuttaa yhteisen ymmärryksen
syntymiseen maantieteellisestä etäisyydestä huolimatta.
Viime aikaisissa tutkimushankkeissa on erityisesti pureuduttu korkeakouluoppimisen
kehittämiseen tieto- ja viestintätekniikan avulla ja pyritty
teoreettisesti ymmärtämään yhteisöllisen
oppimisen prosessia ja erityisesti selvittämään sen
sosiaalisesti ja motivationaalisesti kriittisiä vaiheita yhteisen
ymmärryksen aikaan saamisessa. Erityisenä tarkastelun
kohteena on ollut teknologian tuoma tuki virtuaalisen työn
ja koulutusmallien kehittämiselle. Esimerkkeinä näistä
näkökulmista on kaksi suomalaiseen korkeakouluoppimiseen
ja tietoverkkojen hyödyntämiseen liittyvää tutkimusta.
Leinosen (Leinonen, Järvelä & Häkkinen, 2004)
tutkimuksessa selvitettiin, miten yhteisöllisen oppimisen teorioiden
pohjalta kehitetty työskentelymalli tuki hajautetun tiimin
tietoisuutta heidän virtuaalisesta työskentelystään.
Tutkimukseen osallistui tiimi (N=19), jonka jäsenet tulivat
kuudesta eri maasta ja joka työskenteli ja kommunikoi virtuaalisesti
kolmen kuukauden ajan virtuaalisen työskentely-ympäristön
kautta. Työskentelyä tuettiin mallilla, joka jäsensi
tiimin yhteisöllisen virtuaalisen työskentelyn neljään
eri vaiheeseen. Kvalitatiivisen aineistoanalyysin tulosten mukaan
työskentelymalli syvensi tiimin jäsenten tietoisuutta
siitä, mitä yhteisöllinen virtuaalinen työskentely
voi olla. Tiimiläisten tietoisuus yhteisöllisen työskentelyn
mahdollisuuksista ja prosessista kehittyi. Tämä tutkimus
tuotti lähtökohdan juuri käynnistyvälle tutkimuksellemme,
jossa tarkastellaan, kuinka virtuaalista yhteisöllistä
oppimista ja työskentelyä tuetaan tietoisuustyökalulla.
Erilaiset tietoisuustyökalut voivat tukea yksilön tietoisuutta
siitä, kuinka jaetun ongelman ratkeaminen etenee ja miten toiset
ryhmäläiset ovat osallistuneet sen ratkaisemiseen. Teknis-pedagogisen
kehittämisen myötä on tavoitteena kehittää
yhteisöllistä tietoa ja osaamista tuottavia oppimisen
ja koulutuksen malleja.
Korkeakoulukontekstiin sijoittuvassa eScape-tutkimuksessa (Hämäläinen,
Bluemink, Häkkinen & Järvelä, 2004) keskitytään
yhteisöllisten taitojen ja asiantuntijuuden kehityksen tukemiseen
virtuaaliympäristössä. Tutkimukseen osallistui 24
opiskelijaa. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin videotallennuksia
ja haastatteluja. eScape 3D-peliympäristö (electronically
shared collaborative game environment) on virtuaalista yhteisöllistä
toimintaa tukeva peliympäristö, ja se voidaan luokitella
sosiaaliseksi toimintaseikkailuksi. eScapessa neljä pelaajaa
pelaa noin 60 minuuttia kestävän pelin, jonka kehyskertomuksena
on pako vanhasta Oulun linnasta. Paetakseen linnasta pelaajien on
suoritettava yhteistoimintaa vaativia ongelmanratkaisutehtäviä.
Jokaista pelaajaa vastaa virtuaaliympäristössä liikkuva
avatar, jonka avulla pelaaja on vuorovaikutuksessa muiden pelaajien
(avatarien) kanssa. Ympäristön suunnittelussa on kiinnitetty
erityisesti huomiota 3D-ympäristön mahdollistaman rikkaan
vuorovaikutuksen hyödyntämiseen sekä pelaajien tiedollisen
ja toiminnallisen riippuvuuden aikaansaamiseen. Oppimistutkimuksen
näkökulmasta eScape tutkimuksessa keskitytään
peliympäristössä tapahtuviin vuorovaikutusprosesseihin
ja yhteisölliseen oppimiseen. Keskeisiä tutkimuskysymyksiä
ovat muun muassa seuraavat: mikä saa toimijat sitoutumaan yhteisölliseen
työskentelyyn, miten yhteisöllisen toiminnan edellytyksiä
voidaan parantaa, miten teknologian avulla voitaisiin paremmin tukea
yhteisöllisen oppimisen kannalta keskeisiä toimintoja
ja mikä on sosiaalisen vuorovaikutuksen kontribuutio oppimiselle.
Tutkimustulosten analysointi on vielä kesken, mutta alustavat
tulokset osoittavat virtuaalisen peliympäristön tarjoavan
rikkaan ympäristön, joka voi parhaimmillaan käynnistää
monenlaisia yhteisöllisen oppimisen mekanismeja.
Lopuksi
Teknologia on koulutuksen arkipäivää ja sen soveltaminen
oppimisen ja opiskelun käytänteisiin on tullut jäädäkseen.
Vaikka tutkimustieto vielä tällä hetkellä osoittaa
monia kriittisiä seikkoja tieto- ja viestintätekniikan
opetuskäytössä, tulevaisuuden ratkaisut ovat varmasti
kypsempiä sekä oppimisteoreettisesti arvioiden että
teknologian soveltuvuutta tarkasteltaessa. Tärkeänä
näkökohtana on kuitenkin tuotava nyt ja tulevaisuudessa
esille se, että kyseessä ei ole perinteisen opiskelun
muuttaminen moderniin ympäristöön - vaan perinteisen
opiskelun tukeminen, siten että se johtaisi ymmärtävään
ja syvälliseen oppimiseen. Teknologia itsessään ei
tuo mitään lisää oppimiseen, sen sijaan tärkeitä
ovat ne älylliset ja sosiaaliset toiminnot, joihin opiskelijat
teknologian avulla osallistuvat! Tähän tarvitaan tutkijoiden
ja kehittäjien lisäksi opettajia, oman alansa asiantuntijoita,
jotka suhtautuvat innovatiivisesti opetuksensa kehittämiseen
ja ovat kiinnostuneita opiskelijoiden oppimisesta. Yhteistyötä
tarvitaan!
Lähteet
Barab, S. A., Kling, R., & Gray, J. (2004). (Eds.). Designing
for Virtual Communities in the Service of Learning. Cambridge, MA:
Cambridge University Press.
Fischer, F. & Mandl, H. (2001). Facilitating the construction
of shared knowledge with graphical representation tools in face-to-face
and computer-mediated scenarios. Teoksessa P.
Dillenbourg, A. Eurelings & K. Hakkarainen (Toim.) European
Perspectives on Computer-Supported Collaborative Learning. Maastricht,
McLuhan Institute, 230-236.
Hakkarainen, K., Lipponen, L., & Järvelä, S. (2002).
Epistemology of inquiry and computer-supported collaborative learning.
In T. Koschmann, N. Miyake, & R. Hall (Eds.), CSCL2: Carrying
Forward the Conversation (pp.129-156). Mahwah, NJ: Erlbaum.
Häkkinen, P. & Järvelä, S. (2004). Sharing and
constructing perspectives in web-based conferencing. Accepted for
publication in Computers and Education.
Järvelä, S. & Häkkinen, P. (2002). Web-based
Cases in Teaching and Learning - the Quality of Discussions and
a Stage of Perspective Taking in Asynchronous Communication. Interactive
Learning Environments, 10(1), 1-22.
Järvenoja, H. & Järvelä, S. (2004). How the
students explain their social, emotional and motivational experiences
during their learning processes. Accepted for publication. Learning
and Instruction.
Hämäläinen, R., Bluemink, J., Häkkinen, P.
& Järvelä, S. (2004). Pelitutkimuksen ja -kehityksen
yhteisöllisiä ulottuvuuksia. Teoksessa M. Kankaanranta,
P. Häkkinen & P. Neittaanmäki (Toim.)
Elektronisten pelien suunnittelun haasteita ja tutkimussuuntia.
Koulutuksen tutkimuslaitos ja Agora Center, Jyväskylän
yliopisto.
Jermann, P. & Dillenbourg, P. (2003). Elaborating new arguments
through a cscl scenario. In. G.Andriessen, M. Baker & D. Suthers.
(Eds). Arguing to learn: Confronting cognitions in computer-supported
collaborative learning environments. CSCL Series. Amsterdam: Kluwer.
Järvelä, S. & Niemivirta, M. (2001). Motivation in
context: challenges and possibilities in studying the role of motivation
in new pedagogical cultures. In S. Volet and S. Järvelä
(Eds.), Motivation in learning contexts: Theoretical advances and
methodological implications (pp.105-127). London: Pergamon/Elsevier.
Leinonen, P., Järvelä, S. & Häkkinen, P. (2004).
Conceptualizing awareness of collaboration: A qualitative study
of the global virtual team. Submitted.
Mäkitalo, K., Häkkinen, P., Järvelä, S. &
Leinonen, P. (2002). The mechanisms of common ground in the web-based
interaction. The Internet and Higher Education, 5(3), 247-265.
Pekrun, R. Goetz, T. Titz, W. & Perry, R.P. (2002). Academic
emotions in students' self-regulated learning and achievement: a
program of qualitative and quantitative research. Educational Psychologist,
37(2), 91-105.
Pintrich, P.R. (2000). An achievement goal theory perspective on
issues in motivation terminology, theory and research. Contemporary
Educational Psychology, 25, 92-104.
Roschelle, J. & Pea, R. (1999). Trajectories From Today's WWW
to a Powerful Educational Infrastructure. Educational Researcher,
28(5), 22-25.
Roschelle, J. & Teasley, S. (1995). The construction of shared
knowledge in collaborative problem solving. Teoksessa C.E. O'Malley
(Toim.) Computer supported collaborative learning. Heidelberg: Springer-Verlag.
Schlager, M. S., Fusco, J., & Schank, P. (2000). Evolution
of an on-line education community of practice. In K. A. Renninger
& W. Shumar (Eds.), Building virtual communities: Learning and
change in cyberspace. NY: Cambridge University Press.
Tryphon, A. & Vonache, J. (1996). (Eds.) Piaget-Vygotsky: The
social genesis of thought. Hove, UK: Psychology Press.
Volet, S. & Järvelä, S. (Eds). (2001). Motivation
in learning contexts: Theoretical advances and methodological implications.
London, UK: Elsevier.
|