Yhteisöllisen oppimisen teoriasta perusteita
verkko-oppimisen käytäntöön
Päivi Häkkinen
Jyväskylän yliopisto
Nopeasti muuttuvassa yhteiskunnassamme mukana pysyminen edellyttää
jatkuvan oppimisen ja itsensä kehittämisen takaamista
ihmisille kaikissa elämänvaiheissa. Monipuolisten ja joustavien
opiskelumahdollisuuksien tarjoaminen onkin korostunut viimeaikaisissa
tietoyhteiskuntakeskusteluissa, ja esimerkiksi virtuaaliyliopiston
toimintaan on kohdistunut suuria odotuksia. Erilaiset verkostoituneet
oppimisympäristöt ovat viime aikoina yleistyneet merkittäväksi
osaksi erilaisia opiskelu- ja työkonteksteja. Keskustelua tieto-
ja viestintätekniikan käytöstä opetuksessa on
kuitenkin pitkään leimannut käsitys, jonka mukaan
teknologia on jo sinällään valmis käyttöön
ja tarkoituksenmukaiset käyttötavat ikään kuin
nousevat teknologian piirteistä. Joustavia opiskelumahdollisuuksia
ja virtuaalisia oppimisympäristöjä luotaessa on kuitenkin
tärkeää muista, että syvällinen ja laadukas
oppiminen on aina työläs ja ponnistelua vaativa prosessi,
joka tapahtuu oppijan mielessä, apuvälineiden tukemana
ja yhä enemmän myös sosiaalisessa vuorovaikutuksessa.
Yhteisöllinen oppiminen ja sen mahdollisuudet
Erityisen voimakkaasti oppimisympäristöjen suunnittelua
on viime vuosina ohjannut käsitys sosiaalisen vuorovaikutuksen
ja osallistuvan toiminnan keskeisestä merkityksestä oppimiselle
ja asiantuntijuuden kehittymiselle. Tulevaisuuden monimutkaisissa
työtehtävissä erityisesti sosiaalisesti jaettu osaaminen
ja tiedon hallitseminen korostuu entisestään. Erilaisten
ryhmän jäsenten työskentely yhteisen tavoitteen suunnassa,
jaettu toiminnan jäsentäminen ja arviointi sekä ymmärryksen
jakaminen ovat tärkeitä laadukkaan oppimisen lähtökohtia.
Näin ollen sosiaalisella vuorovaikutuksella voi olla yleisen
inhimillisen näkökulman lisäksi tiedon rakennusprosessia
tukeva vaikutus.
Oppimista tarkastellaan tänä päivänä siis
mitä suurimmassa määrin ryhmäprosessien seurauksena,
ja analysoinnin kohteeksi ovat nousseet ryhmässä tapahtuvat
sosiaalisen vuorovaikutuksen muodot sekä niiden vaikutukset
yksilön ajatteluun ja toimintaan. Yksilön mentaalisen
tiedonrakentamisprosessin korostamisen rinnalle on niin ikään
noussut sosiokulttuurinen suuntaus, jossa painotetaan sosiaalisen
ja fyysisen ympäristön merkitystä oppimiselle.
Yhteisöllisellä oppimisella käsitetään
jaettujen merkitysten ja yhteisen ymmärryksen rakentamista
vuorovaikutuksessa toisten ihmisten kanssa. Lisäksi yhteisöllisessä
oppimisessa edellytetään yleensä yhteisiin tavoitteisiin
ja jaettuun toiminnan arviointiin sitoutumista. Neuvotellessaan
yhteisistä tavoitteista yhteistyötahot eivät ainoastaan
kehitä yhteisiä tavoitteita, vaan he tulevat myös
vastavuoroisesti tietoisiksi jaetuista tavoitteistaan. Yhteisöllinen
oppiminen siis edellyttää osallistujilta sitoutumista
koordinoituun, tavoitteelliseen ja jaettuun ongelmanratkaisuun,
jonka tuloksena merkitysten rakentuminen voi tapahtua (Dillenbourg,
1999; Häkkinen & Arvaja, 1999). Näin ollen yhteisöllisen
oppimisen tuloksena voi syntyä ainutkertaisia tuotoksia ja
uutta tietoa, joita ei voitaisi saavuttaa pelkästään
tehtäviä vertikaalisesti jakamalla ja tavoitteita yksilöllistämällä,
kuten yhteistyössä usein tapahtuu. Yhteisöllisen
oppimisen tulos on parhaimmillaan enemmän kuin erillisten jäsenten
tuotosten summa.
Yhteisöllinen verkko-oppiminen
Erityisesti tietoverkkoteknologian myötä on tullut mahdolliseksi
suunnitella uudenlaisia, sosiaaliseen vuorovaikutukseen perustuvia
oppimisympäristöjä, jotka tukevat uuden tiedon luomista
ja jaetun ymmärryksen muodostumista samalla, kun ne tarjoavat
välineitä ajattelun ulkoistamiseen, vaihtoehtoisten ratkaisujen
tutkimiseen ja kokeiluun, kysymiseen, selittämiseen, perustelemiseen,
itsearviointiin ja toiminnan jaettuun arviointiin sekä kommunikointiin
asiantuntijoiden kanssa (Dillenbourg, 1999; Häkkinen, Arvaja
& Mäkitalo, 2004; Scardamalia & Bereiter, 1996). Tällaisten
prosessien kautta oppilaat muokkaavat toinen toistensa ajattelua
ja päättelyä. Teknologiaympäristöissä
tapahtuvan työskentelyn on perusteltu edistävän aitoa
yhteisöllistä työskentelyä siitä syystä,
että yhteinen työskentely on usein optimaalinen ja toivottava
työskentelymuoto näissä ympäristöissä.
Erityisesti hajautettujen, verkostopohjaisten oppimisympäristöjen
mahdollisuus tukea tiedon sosiaalista rakentelua on niin ikään
myötävaikuttanut uudenlaisen oppimiskulttuurin luomiseen.
Yhteisöllisen tiedon kasvattamista ja jaettua ongelmanratkaisua
tukemaan tarkoitetut välineet voivat parhaimmillaan mahdollistaa
oman kokemuksen ja ajattelutoiminnan reflektoinnin ja syvällisen
ymmärryksen.
Useiden tutkimustulosten mukaan yhteisöllinen teknologia voi
siis toimia yhteisön kollektiivisena muistina ja työskentelyhistorian
tallentajana sekä progressiivisen ongelmanratkaisun tukena
(Hakkarainen, Lipponen & Järvelä, 2002). Jaettujen
työpöytien ja kommunikaatiovälineiden avulla osallistujat
voivat esimerkiksi jakaa kognitiivista taakkaa paitsi toisten osallistujien
niin myös teknologian kanssa. Verkostoperustaisen yhteisöllisen
oppimisen etuja tarkasteltaessa huomio kiinnittyy erityisesti sellaisiin
kehittyneisiin pedagogisiin ja teknisiin ratkaisuihin, jotka pyrkivät
edistämään omien tutkimuskysymysten asettamista,
omien intuitiivisten teorioiden kehittämistä, tieteellisen
tiedon etsimistä sekä kognitiivisten saavutusten jakamista
(Hakkarainen ym., 2002). Parhaimmillaan tietotekniikka voi siis
tukea yhteisöllistä ongelmanratkaisua ja korkeatasoisen
ymmärryksen rakentamista tarjoamalla eri osapuolille mahdollisuuksia
työskentelyprosessin vaiheittaiseen seuraamiseen. Tiedollisen
ymmärryksen rakentumista abstraktienkin suorituksen vaiheiden
kautta voidaan helposti tehdä konkreettiseksi ja läpinäkyväksi
(Järvelä, Bonk, Lehtinen & Lehti, 1999).
Pedagogisia haasteita
Vaikka verkostoperustaista yhteisöllistä oppimista tutkiva
tiedeyhteisö on todennut monet tutkimusalueen periaatteet varsin
lupaaviksi, ovat ne kuitenkin haasteellisia toteuttaa laajemman
opettaja- ja opiskelijajoukon keskuudessa (Sinko & Lehtinen,
1998). Miksei laadukas yhdessä oppiminen sitten ole yhteisöllisen
teknologian kehityksestä ja lupaavista tutkimustuloksista huolimatta
yleisempää? Mikä tekee siitä niin vaikeaa? On
ilmeistä, että jo kasvokkaistilanteissa tapahtuva yhteisöllinen
työskentely on haasteellista. Yksi tiimin jäsen voi jättää
tehtävän suorittamisen muille (free-rider effect), aktiivisempi
tai kyvykkäämpi tiimin jäsen voi havaita että
tiimissä on 'vapaamatkustaja (sucker effect), aktiivisempi
tai kyvykkäämpi tiimin jäsen voi ottaa vastuun tiimin
toiminnasta ja tuotoksesta (status sensitivity), tai tiimin jäsenet
voivat tehdä yhteistyötä suoriutuakseen tehtävästä
mahdollisimman helposti ja nopeasti (ganging up on the task) (Salomon
& Perkins, 1998). Yhteisöllistä oppimista on usein
harhaanjohtavasti pidetty turhan ongelmattomana tai ylivertaisena
yksilölliseen oppimiseen verrattuna. Yhteisöllistä
oppimista on myös usein pidetty yhtenä yksittäisenä
psykologisena prosessina, oppimismekanismina tai jopa yksittäisenä
pedagogisena metodina. Dillenbourgin (1999) mukaan yhteisöllistä
oppimista tapahtuu kuitenkin vain, mikäli tiimin jäsenet
suorittavat oppimismekanismeja laukaisevia yhteisöllisiä
toimintoja. Yhteisöllisessä oppimistilanteessa osallistujilla
on mahdollisuus sitoutua sellaisiin yhteisiin toimintoihin (esim.
selittäminen, argumentointi yhteinen sääntely), jotka
voivat laukaista erityisiä oppimisen mekanismeja (esim. tiedon
artikulointi, kognitiivisen taakan jakaminen).
Verkostoperustaisessa yhteisöllisessä oppimisessa korostuu
edellä kuvattujen haasteiden lisäksi myös se, ettei
verkon välityksellä tapahtuvassa oppimisessa voida nojautua
sanattoman viestinnän keinoihin kuten ilmeisiin ja eleisiin.
Tästä syystä erityisenä verkkovuorovaikutukseen
liittyvänä haasteena voidaankin nostaa esille vastavuoroisen
ymmärryksen ja yhteisten tavoitteiden muodostamisen ongelma
(Järvelä & Häkkinen, 2002). Monissa tutkimustuloksissa
tyypillisiä verkkovuorovaikutuksen piirteitä ovatkin lyhyet
keskustelupolut sekä kuvailevan ja pinnallisen tiedon tuottaminen
ilmiöihin selityksiä hakevan tiedon sijasta (Järvelä
& Häkkinen, 2002). Monista eri näkökulmista lähestyttävän
tiedon yleistäminen ja tiedon koordinointi näyttävät
niin ikään tuottavan ongelmia verkkoympäristössä
(Häkkinen & Järvelä, 2004; Schwartz, 1995). Haasteelliseksi
verkkoperustaisessa yhteisöllisessä oppimisessa on myös
osoittautunut yleisemminkin uudenlaiseen oppimiskulttuurin liittyvä
ongelma eli kyky muodostaa selityksiä synnyttäviä
kysymyksiä (Lipponen, 2001; Scardamalia & Bereiter, 1996).
Yhteisöllisen oppimisen suunnittelu ja pedagoginen vaiheistaminen
Useiden viimeaikaisten tutkimusten mukaan täysin vapaa yhteinen
työskentely ei systemaattisesti edistä oppimista (esim.
Dillenbourg, 2002). Tuloksellisen vuorovaikutuksen aikaansaamiseksi
yhteisöllisen työskentelyä voidaan pyrkiä tukemaan
pedagogisen vaiheistamisen avulla. Yksi tapa vaiheistaa vuorovaikutusta
on suunnitella ennalta määriteltyjä malleja yhteisöllisen
verkko-oppimisen ympäristöihin. Tällaiset mallit
voidaan siis nähdä oppimisympäristön rakenteellisena
strukturointina, jonka tavoitteena on edistää sellaisten
toimintojen aikaansaamista joiden oletetaan edistävän
oppimista. Pedagogiset mallit voivat olla ohjeistuksia oppimisprosessin
vaiheistamiseksi esimerkiksi kuvaamalla sitä kuinka muodostaa
ryhmiä, kuinka toimia yhdessä tai kuinka ratkoa ongelmia
yhdessä (Dillenbourg, 2002; Hoppe & Ploetzner, 1999). Pedagogisten
vaiheiden kuvausten lisäksi oppimisen tukea voidaan rakentaa
myös puolistrukturoitujen käyttöliittymien muotoon
(esim. promptit). Parhaimmillaan pedagogisen vaiheistamisen voidaan
ajatella täydentävän itse vuorovaikutuksen aikana
tapahtuvaa opettajan tai tutorin toimintaa.
Etukäteen tapahtuvan yhteisöllisen työskentelyn
vaiheistamisen etuna voidaan nähdä muun muassa mahdollisuutta
paremmin integroida normaalisti erillisenä pidettyjä toimintoja.
Vaiheistamisen avulla voidaan nivoa yhteen yksilöllisen ja
yhteisöllisen työskentelyn vaiheita, kasvokkaistilanteita
ja verkossa tapahtuvaa toimintaa sekä ennalta suunniteltuja
vaiheita ja työskentelyprosessin aikaista ohjausta. Verkkotyöskentelyn
pedagoginen vaiheistaminen ei kuitenkaan ole ongelmatonta. Nojattaessa
systemaattisuutta ja tehokkuutta painottaviin opetuksen suunnittelun
malleihin (engl. instructional design), saattaa luonnollinen vuorovaikutuksen
rikkaus häiriintyä. Liian tarkasta työskentelyprosessin
vaiheistamisesta aliprosesseihin ja rajattuihin vaihtoehtoihin saattaa
seurata niin sanottu ylistrukturoinnin ongelma. Tällöin
riskinä ovat tehtävän haasteellisuuden katoaminen,
tavoitteettoman vuorovaikutuksen aikaansaaminen tai kognitiivisen
taakan liiallinen kasvu kiinnitettäessä huomiota itse
pedagogisen toiminnan vaiheisiin ja niiden suorittamiseen.
Lopuksi
Viimeaikaiset tutkimustulokset ja kokemukset teknologiaa hyödyntävien
oppimisympäristöjen käytöstä ovat osoittaneet,
että teknologia voi luoda puitteet sekä oman ajattelun
että sosiaalisesti jaetun osaamisen kehittämiseen. Näyttää
kuitenkin siltä, että onnistunut yhteisöllinen verkko-oppiminen
edellyttää monia asioita, muun muassa aitoa tarvetta yhteisölliselle
toiminnalle ja oppimiselle (ns. aidot ryhmätehtävät),
tilaa neuvotteluille ja väärinymmärryksille (Arvaja,
Rasku-Puttonen, Häkkinen & Eteläpelto, 2003; Dillenbourg,
1999; Littleton & Häkkinen, 1999) sekä kognitiivista
diversiteettia, tosin sanoen erilaisia näkökulmia samaan
opiskeltavaan ilmiöön mutta riittävää yhteistä
kosketuspintaa (Brown & Campione, 1994). Koska useimpia verkko-opiskeluun
luotuja välineitä ei ole tietoisesti suunniteltu pedagogisista
lähtökohdista ja oppimista tukemaan, edellyttää
onnistuneen yhteisöllisen verkko-oppimisen tavoitteleminen
huolellista suunnittelua ja yhteisöllisen työskentelyn
nivomista osaksi laajempaa sosiaalisen ympäristön kokonaisuutta.
Oppimisteoreettisesti tarkoituksenmukaiset ja laadukkaat ympäristöt
voivat kuitenkin parhaimmillaan haastaa oppijat ja työntekijät
uudenlaisen oppimiskulttuurin luomiseen. Mikäli tietoteknologian
tukemien ympäristöjen avulla voidaan innostaa oppijoita
vaikkapa monimutkaisten ajatteluprosessien avaamiseen ja näkyväksi
tekemiseen, pohtimiseen ja kriittiseen keskusteluun, niillä
voi olla ratkaiseva merkitys opetuskäytäntöjen uudistamisessa.
Lähteitä
Arvaja, M., Rasku-Puttonen, H., Häkkinen, P. & Eteläpelto,
A. (2003). Constructing knowledge through a role-play in a web-based
learning environment. Journal of Educational Computing Research,
28(4), 319-341.
Brown, A. & Campione, J. (1994). Guided discovery in a community
of learners. In K. McGilly (Ed.) Classroom lessons: Integrating
cognitive theory and classroom practice (pp. 227-270). Cambridge,
MA: MIT Press.
Dillenbourg, P. (2002). Over-scripting CSCL: The risks of blending
collaborative learning with instructional design. In P. A. Kirschner
(Ed.) Three worlds of CSCL. Can we support CSCL (pp. 61-91). Heerlen,
Open Universiteit Nederland.
Dillenbourg, P. (1999). (Ed.). Collaborative learning: cognitive
and computational approaches. Amsterdam: Pergamon.
Hakkarainen, K., Lipponen, L., & Järvelä, S. (2002).
Epistemology of inquiry and computer-supported collaborative learning.
In T. Koschmann, N. Miyake, & R. Hall (Eds.), CSCL2: Carrying
Forward the Conversation. Mahwah, NJ: Erlbaum.
Häkkinen, P. & Arvaja, M. (1999). Kollaboratiivinen oppiminen
teknologiaympäristöissä. In A. Eteläpelto &
P. Tynjälä (Toim.) Oppiminen ja asiantuntijuus: Koulutuksen
ja työelämän näkökulmia (pp. 206-221).
WSOY.
Häkkinen, P., Arvaja, M. & Mäkitalo, K. (2004). Prerequisites
for CSCL: Research approaches, methodological challenges and pedagogical
development. In K. Littleton, D. Faulkner & D. Miell (Eds.)
Learning to collaborate and collaborating to learn (pp. 161-175).
Nova Science Publishers: New York.
Häkkinen, P. & Järvelä, S. (2004). Sharing and
constructing perspectives in web-based conferencing. Computers &
Education, in press.
Hoppe, U. H. & Ploetzner, R. (1999). Can analytic models support
learning in groups. In P. Dillenbourg (Ed.) Collaborative-learning:
Cognitive and Computational Approaches (pp. 147-168). Oxford: Elsevier.
Järvelä, S., Bonk, C.J., Lehtinen, E. & Lehti, S.
(1999). A theoretical analysis of social interactions in computer-based
learning environments: Evidence for reciprocal understandings. Journal
of Educational Computing Research, 21 (3), 359-384.
Järvelä, S. & Häkkinen, P. (2002). Web-based
Cases in Teaching and Learning - the Quality of Discussions and
a Stage of Perspective Taking in Asynchrounous Communication. Interactive
Learning Environments, 10(1), 1-22.
Lipponen, L. (2001). Computer-supported collaborative learning:
From promises to reality. Doctoral dissertation, University of Turku,
Series B, Humanoira, 245.
Littleton, K. & Häkkinen, P. (1999). Learning Together:
Understanding the processes of Computer-based Collaborative Learning.
In: P. Dillenbourg (Ed.), Collaborative learning: cognitive and
computational approaches (pp. 1-20). Pergamon: Oxford.
Salomon, G. and Perkins, D. N. (1998). Individual and social aspects
of learning. Review of Research in Education 23, http://construct.haifa.ac.il/~gsalomon/indsoc.htm.
Scardamalia, M., & Bereiter, C. (1996). Computer support for
knowledge-building communities. In T. Koschmann (Ed.) CSCL: Theory
and practice of an emerging paradigm (pp. 249-268). Mahwah, New
Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
Schwartz, D.L. (1995). The Emergence of Abstract Representations
in Dyad Problem Solving. The Journal of the Learning Sciences, 4(3),
321-354.
Sinko, M. & Lehtinen, E. (1998). The Challenges of ICT in Finnish
Education. Helsinki: Atena Kustannus.
|