Oppimisen strategiat
Mitä strategiat ovat?
Toiminnan ohjaamiseen, suunniteluun ja suorittamiseen
liittyviä kognitiivisia toimintoja kutsutaan strategioiksi. Strategiat
ovat olennainen osa oppimista ja liittyvät erityisesti päämääräsuuntautuneeseen
oppimiseen. Oppimiseen liittyvät strategiat voidaan jakaa tiedon
pintaprosessointiin ja tiedon syvälliseen prosessointiin perustuviin
strategioihin.
Pinta- ja syväsuuntautuneet oppimisstrategiat
Matti lukee tenttiin. Hän aloittaa lukemisen
kirjan alusta ja etenee kappale kappaleelta kirjassa ja pyrkii
toistamaan kirjan tekstistä tärkeät kohdat mielessään, jotta muistaisi
ne myös tentissä. Tentissä hän pinnistelee muistaakseen kaikki
kohdat mahdollisimman tarkkaan. Hän alkaa kirjoittaa vastaustansa
heti, kun saa paperin käteensä ja kirjoittaa asiat mahdollisimman
pian paperille siinä järjestyksessä, kun ne tulevat mieleen.
Myös Mikko lukee tenttiin. Ennen tenttikirjaan
tutustumista hän selailee sen läpi ja arvioi, mitkä kappaleet
todennäköisesti ovat tärkeimmät. Lukiessaan hän pyrkii ymmärtämään
lukemansa, alleviivaa tekstiä ja pohti asioiden välisiä yhteyksiä.
Mikko laatii lukemastaan omia muistiinpanoja, joihin hän pyrkii
yhdistämään aikaisempaa tietoansa, luennoilla kuulemaansa sekä
kirjan sisältämää tietoa. Tentissä, nähtyään kysymykset, Mikko
suunnittelee vastaustaan. Hän miettii mitä asioita vastauksessa
tulisi käsitellä ja missä järjestyksessä asiat olisi parasta esittää.
Vastauksensa hän laatii suunnitelman pohjalta.
Esimerkissä Matin strategiat edustavat pintatason
strategioita, joita voidaan myös kuvata toteaviksi tai passiivisiksi
oppimisstrategioiksi. Mikon toiminta taas sisältää syvälliseen tiedon
prosessoinnin strategioita, joita voidaan kuvata myös tiedon muokkaukseen
pyrkiviksi, aktiivisiksi oppimisstrategioiksi.
Pintasuuntautuneet strategiat eivät tue ymmärtävää
oppimista ja tiedon rakentumista pitkällä aikavälillä. Pintatason
strategioita käyttäville oppijoille on tyypillistä ulkoa opettelu,
huomion kiinnittäminen yksityiskohtiin, toiminnanmekaanisuus, kopiointi
ja vähäinen oman toiminnan havainnointi ja suunnittelu. Pintatason
strategioiden avulla opittu tieto unohtuu helposti, koska oppimisen
tuloksena on hajanaisia ja liikaa yksityiskohtia sisältäviä tietorakenteita.
Aktiiviseen tiedon konstruointiin perustuvat syväsuuntautuneet
strategiat edesauttavat oppimista ja tiedon ymmärtämistä. Tiedon
muokkaukseen perustuvia, syvätason strategioita käyttäville oppijoille
on tyypillistä opitun analysointi ja arviointi, tiedon jäsentäminen,
pyrkimys ymmärtävään ja tavoitteelliseen oppimiseen, asioiden kehittely
edelleen sekä toiminnan suunnittelu. Aktiivisen prosessoinnin tuloksena
opittu tieto muistetaan paremmin ja se sisältää monipuolisia yhteyksiä
aikaisempaan tietoon sekä yleisiä periaatteita yksityiskohtien sijaan.
Miten kehittää syväsuuntautuneita strategioita?
Oppimisen strategiat ovat yleensä tiedostamattomia,
mutta ne on mahdollista tuoda tietoisuuteen ja ohjata niiden avulla
omaa oppimisprosessia. Toimiville strategioille on ominaista
- monipuolisuus
- joustavuus
- yhdisteltävyys muihin strategioihin ja
- yhteys tietoperustaan ja oman oppimisen ohjaamiseen.
Hyvistä ja toimivista oppimisstrategioista ei voida
antaa "reseptiä", jota voisi noudattaa opiskeltaessa.
Tämä johtuu siitä, että samat strategiat eivät ole tehokkaita kaikissa
tilanteessa ja tietyt strategiat sopivat joillekin oppijoille hyvin
ja joillekin huonommin. Tehokkaiden oppimisstrategioiden käyttö
vaatiikin monipuolista strategiavalikoimaa, joka sopii omalle ajattelulle
ja toiminnalle sekä kykyä soveltaa strategioita joustavasti oppimistilanteen
mukaan. Strategisessa toiminnassa keskeiseksi muodostuu kyky analysoida
oppimistehtävän vaatimukset ja valita strategiat sen mukaan.
Esimerkiksi tentti, jossa on runsaasti ulkoa muistettavaa
ainesta, vaatii aivan toisenlaisia opiskelustrategoita kuin suunnittelutehtävään
valmistautuminen luetun perusteella. Ulkoaopettelu vaatii tehokkaiden
muististrategioiden käyttöä, kun taas suunnittelutehtävä vaatii
strategioita, jossa pyritään ymmärtämään käsitteellisen tiedon soveltamista
käytännössä.
Erilaisia oppimisen strategioita
Kriittinen ajattelu
Kriittinen ajattelu on keskeinen ajattelun taito
ja välttämätöntä akateemisessa opiskelussa. Kriittinen ajattelija
pyrkii arvioimaan lukemaansa, kuulemaansa ja näkemäänsä. Hän perustaa
päätelmänsä loogiseen ajatteluun sekä käsiteltävään aiheeseen liittyvään
tietoon. Kriittisen ajattelun taitoja voi kehittää. Kriittisen ajattelun
taitoihin liittyy läheisesti tieteenalakohtainen tieto, ja siksi
kriittisestä ajattelusta ei voida antaa kovin tarkkoja ohjeita.
Tässä annetaan kuitenkin muutama neuvo, joita noudattamalla voi
kehittää kriittisen ajattelun taitoja.
- Ajattele selkeästi, siten että varmasti ymmärrät. Älä jätä
mitää pelkän epäilyn varaan.
- Keskity todella ajattelemaan aihetta.
- Ajattele ongelmaa tai asiaa mahdollisimman kokonaisvaltaisesti
eri näkökulmat huomioiden. Ajattele erilaisia vaihtoehtoja.
- Pyri huomioimaan kaikki tieto, mitä aiheesta tai ongelmasta
on saatavilla.
- Ole tietoinen omista ennakkoluuloistasi, odotuksistasi ja
aiheeseen liittyvistä käsityksestäsi - älä anna niiden vaikuttaa
liikaajohtopäätöksiisi.
- Älä tee päätelmiä, jos et voi olla varma.
- Ole avoin uusille ehdotuksille ja näkökulmille.
- Muodosta mielipiteesi tai päätelmäsi vasta, kun voit perustella
sen hyvin
Näitä kriittisen ajattelun periaatteita voi soveltaa
monissa tilanteissa: luettaessa (tentti)kirjaa, artikkeleita, lehtiä
tai www-sivuja, kuunneltaessa luetoja tai puheita sekä pyrittäessä
ratkaisemaan ongelmia.
Kriittinen ajattelija
- on rehellinen itselleen ja muille
- vastustaa kaikenlaista johdattelua ja manipulointia
- kysyy paljon kysymyksiä lisäinformaation saamiseksi
- perustaa johtopäätöksensä todisteisiin ja
- on älyllisesti itsenäinen.
Käsitekartta
Käsitekartta on tapa jäsentää tiettyyn aiheeseen
liittyvää tietoa. Käsitekartta on visuaalinen esitys, joka sisältää
mahdollisimman paljon tiettyyn aiheeseen liittyvää tietoa. Käsitekartan
aiheeseen liittyvä tieto kirjoitetaan laatikoihin tai ympyröihin
keskusaiheen ympärille ja eri asioiden välisiä yhteyksiä havainnollistetaan
yhdistämällä asiat viivoilla toisiinsa tai käyttämällä nuolia. Käsitekartan
keskelle merkitään aihe ja karttaa lähdetään laajentamaan assosioimalla
eli miettimällä mitkä kaikki asiat liittyvät aiheeseen. Asioita
ei ole tarkoitus käsitekartassa selittää kokonaan, vaan ylös kirjataan
lähinnä avainsanat tai keskeisimmät käsitteet.
Käsitekarttaa voi käyttää vapaaseen ideointiin,
jolloin kaikki mieleen tuleva kirjoitetaan ylös. Toisaalta käsitekarttaa
voi käyttää tietoperustan jäsentämiseen, asioiden välisten suhteiden
selkiyttämiseen ja tiedon organisointiin. Tällöin on parasta tehdä
alustava käsitekartta ja jäsentää sitä edelleen uudeksi versioksi.
Opiskelussa käsitekarttoja voi käyttää Aikaisemman tiedon aktivointiin
ennen luentoa tai tenttikirjan lukemista, kokonaiskuvan hahmottamiseen
luennon tai kirjan lukemisen jälkeen, kirjoitelmien laadinnan ja
ideoinnin tukena sekä muistiinpanotekniikkana.
Muististrategiat
Yksittäisten faktojen tai asialistojen ulkoa opettelemisen
ei voida sanoa edistävän oppimista, eikä varsinkaan opitun asian
hyödyntämistä myöhemmin. Ulkoluvun tuloksena opittu asia unohtuu
helposti ja "pirstaletiedon" oppimisesta ei ole hyötyä
käytännön tilanteissa, jotka yleensä vaativat opitun tiedon soveltamista.
Joissakin tilanteissa on kuitenkin tarpeen muistaa tiettyjä sana-
tai asialistoja. Jopa monet tentit vaativat tiedon yksityiskohtaista
muistamista. Eräs keino muistin tukemiseen ovat erilaiset muististrategiat.
Tässä esimerkkejä muutamista.
Kirjainsanat
Kirjainsanat toimivat mieleen palauttamisen vihjeinä,
esimerkiksi jotakin listaa opeteltaessa.
Esimerkiksi ruotsin kielen sivulauseen sanajärjestys
on helppo muistaa sanasta KONSUKIEPRE, joka ilmaisee että ensiksi
sivulauseessa on KONjunktio, sitten SUbjekti, sitten KIEltosana
ja sitten PREdikaatti
Jos opeteltavana on Alankomaiden neljä suurinta
kaupunkia: Haag, Eindhoven, Rotterdam, Utrecht ja Amsterdam niitä
voi muistella sanalla HERUA.
Linkittäminen visuaalisten mielikuvien avulla
Voit opetella ulkoa asioita yhdistämällä ne toisiinsa
visuaalisen mielikuvan avulla. Esimerkiksi jos sinun täytyy ostaa
kaupasta riisimuroja, maitoa, talouspaperia ja appelsiineja, voit
kuvitella lehmän syömässä riisimuroja appelsiinipuun alla käärittynä
talouspaperiin. Mitä eriskummallisempi visuaalinen mielikuva, sitä
paremmin luultavasti muistat asiat.
Asioiden sijoittaminen mielikuvakarttaan
Mielikuvakartta on yksi tunnetuimmista muististrategioista.
Mielikuvakartta syntyy, kun sijoitat mielessäsi muistettavia asioita
tiettyihin paikkoihin. Esimerkiksi voit käyttää kartan pohjana tuttua
matkaa, jonka kuljet usein. Kotisi ulko-ovelle voit sijoittaa ensimmäisen
muistettavan asian, seuraava voi olla ensimmäisellä suojatiellä,
seuraava kaupan pihalla, sitä seuraava vaikkapa sillalla, josta
kuljet, seuraava urheilukentällä, joka on matkasi varrella ja viimeinen
vaikka päämäärän ulko-ovella.
Ongelmanratkaisun strategiat
Ongelmanratkaisun strategioita on todennäköisesti
yhtä monta kuin ongelmia. Joitakin ohjeita ongelmanratkaisuun voidaan
kuitenkin antaa. Yksi tunnetuimmista ongelmanratkaisun malleista
on George Polyan kehittelemä nelitasoinen malli erilaisten ongelmien
ratkaisemiseen. Tässä se yksinkertaistettuna:
1. Ymmärrä ja määrittele ongelma
Osaatko selittää ongelman omin sanoin? Mihin
kysymykseen sinun täytyy löytää vastaus? Mitkä ovat ongelman tuntemattomat
tekijät? Mitkä ovat tunnetut tekijät? Tarvitsetko lisää tietoa?
2. Ratkaisusuunnitelman laatiminen
Mieti eri tapoja ongelman ratkaisemiseksi Vertaa
nykyistä ongelmaa aikaisempiin ongelmiin ja tutki voitko käyttää
ratkaisussa saman tyyppisiä menetelmiä Kuvaa ongelma visuaalisella
esityksellä, esimerkiksi käsitekartalla, taulukolla, kaaviolla
tms. Kirjoita matemaattisesta ongelmasta yhtälö. Jaa monimutkainen
ongelma osaongelmiin.
3. Ratkaisusuunnitelman toteuttaminen
Toteuta vaihe vaiheelta edellisessä kohdassa
kuvattu ratkaisusuunnitelma Arvioi koko ajan työskentelysi onnistumista
Pidä kirjaa siitä mitä olet jo tehnyt.
4. Arviointi
Vertaa saamiasi tuloksia alkuperäiseen ongelmaan,
onko tulos järkevä, vastaako se alkuperäiseen kysymykseen? Tee
uudelleen vaiheet 1, 2 ja 3 kolme, mikäli vastaus ei ollut oikea.
Mieti, mitä muita strategioita ratkaisemiseen voisi käyttää.
Muistiinpanojen tekeminen
Miksi tehdä muistiinpanoja?
- Muistiinpanoja tehdessäsi prosessoit kuulemaasi, lukemaasi
ja näkemääsi. Pohtiessasi, mitä muistiinpanoihin tulee kirjoittaa,
erottelet aineistosta tärkeitä asioita, pohdit aiheiden välisiä
suhteita ja luot yhteyksiä uuden tiedon sekä aikaisemman tietoperustasi
välille.
- Tehdyt muistiinpanot helpottavat asioiden palauttamista mieleen
myöhemmin.
- Muistiinpanoja kannattaa tehdä paitsi luennoista myös luetusta
materiaalista, esimerkiksi tenttikirjoista.
Vinkkejä muistiinpanojen tekemiseksi
- Ennen luentoja tai kirjan lukemista mieti, mitä jo tiedät aiheesta.
Tämä auttaa sinua orientoitumaan käsiteltävään aiheeseen.
- Ymmärrä kuulemasi tai lukemasi. Jos et ymmärrä jotakin asiaa
lukemassasi tekstissä, palaa hieman taaksepäin ja lue kohta uudelleen.
Luennoilla ymmärtäminen vaatii keskittyvää kuuntelua. Jos joku
asia jäi ymmärtämättä, voit kysyä luennoitsijaa selittämään sen
uudelleen.
- Älä ole kirjan sisällysluettelon tai luennoitsijan muistiinpanojen
kopiokone. Luennoitsijan kalvoja voi pyytää kopioitavaksi myöhemmin,
jolloin voit keskittyä kuuntelemaan luentoa ja tekemään muistiinpanoja
luennoitsijan puhumista asioista.
- Kirjoita muistiinpanoihin vain todella merkitykselliset asiat.
Muistiinpanoissa asia on esitettävä tiiviisti ja jäsennetysti.
- Käytä tiettyjä merkkejä osoittamaan erityyppisiä asioita muistiinpanoissasi.
Esimerkiksi seuraavat ovat käyttökelposia:
- Käytä tärkeiden asioiden ja avainsanojen esiinnostamiseen alleviivauksia,
ympyröintejä ja suuria kirjaimia.
- Muistiinpanoja voi tehdä myös käsitekartan muotoon. Käsitekartta
auttaa jäsentämään erityisesti käsitteiden välisiä suhteita. Muistiinpanoja
kannattaa hyödyntää myöhemmin esimerkiksi tenttiin valmistautumisessa
ja esseiden laatimisessa. Kirjallisuudesta, artikkeleista ja luennoista
tehdyt muistiinpanot ovat hyödyllisiä myös seminaari- ja opinnäytetöitä
laadittaessa.
Strateginen kirjoittaminen
Kirjoittamisessa voidaan erottaa kaksi tapaa: tietoa
toistava kirjoittaminen ja tietoa muokkaava kirjoittaminen. Tiedon
muokkaukseen perustuva kirjoittamisstrategia on tyypillinen kokeneille
kirjoittajille. Heidän kirjoittamisensa on suunnitelmallinen prosessi,
jota voidaan verrata ongelmanratkaisuun. Tiedon muokkaukseen perustuva
tuotos ottaa lukijan huomioon, mutta mikä tärkeintä - se myös edistää
kirjoittajan omaa ajattelua. Kokeneen kirjoittajan työskentelyä
voidaan kuvata esimerkiksi seuraavien vaiheiden kautta. Näitä vaiheita
soveltaen voi edesauttaa strategiseksi, kokeneeksi kirjoittajaksi
kehittymistä.
1. VAIHE - VALMISTAUTUMINEN
- tehtävän tai aiheen määrittely ja selvittäminen itselle
- kirjoittamissuunnitelman laatiminen
2. VAIHE - KYPSYMINEN
- ideoiden kokoaminen (esimerkiksi käsitekarttojen ja muistiinpanojen
avulla)
- ideoiden organisointi (esimerkiksi alustavan kappalejaon
tai sisällysluettelon luonnostelu)
- aiheen pohtiminen lukijan näkökulmasta (mitä asioita lukija
haluaisi tietää tästä asiasta, missä muodossa ne tulisi ilmaista)
3. VAIHE - OIVALLUS JA VARSINAINEN KIRJOITTAMINEN
- tekstin varsinainen tuottaminen
- tekstin tarkasteleminen uudelleen
- muokkaus
- lopulliseen muotoon päätyminen
4. RATKAISUJEN TESTAAMINEN
- koko tekstin rakenteen ja ilmaisujen johdonmukaistaminen
- kieliasun tarkistaminen
- sisällöllinen viimeistely
|