Verkko-oppimisen taidot
Yleiskatsaus
Oppimistilanne määrittelee reunaehdot, joiden puitteissa
oppija toimii. Verkko-oppimisen tutkimus on osoittanut, että vaikka
verkko tarjoaa oppimiselle mahdollisuuksia, verkossa toimiminen
asettaa oppijalle uusia haasteita. Etenkin, jos verkko-oppiminen
on uutta oppijalle, hänellä ei ole valmiita toimintamalleja, joita
verkossa voisi soveltaa. Näin ollen osa oppijan kognitiivisesta
ponnistelusta kuluu verkkoon sopivien toimintamallien kehittämiseen
ja kokeiluun. Esimerkiksi verkkokeskusteluihin ja yhteisölliseen
tiedonrakenteluun osallistuminen verkossa voi olla hankalaa oppijalle,
joka on tottunut opiskelemaan yksin perinteisiin kirjatentteihin
valmistautuen sekä esseitä kirjoittaen. Verkko-oppimisen tutkimus
on osoittanut, että oppijalle voi syntyä kognitiivista ylikuormaa,
johon osaltaan vaikuttavat verkon mahdollistamat moniulotteiset
oppimisen mahdollisuudet, materiaalien sekä tehtävien moninaisuus
ja valmiiden toimintamallien puute. Uhkana onkin, että oppija harhailee
verkkoympäristössä tai että oppimisprosessi jää skannailun tasolle,
jolloin oppija toimii verkossa pinnallisesti eikä syvenny työskentelyyn.
Verkko-oppimisen taitojen luettelu on hankalaa,
koska verkossa tarvittavat oppimisen taidot määrittyvät verkossa
tehtävien toimintojen, tehtävien ja kontekstien mukaan. On selvää,
että verkko-oppimisessa merkityksellisiä ovat kaikki itsesäätelyn
osa-alueet ulottuen motivaation säätelystä kognitiivisten prosessien,
oppimistilanteen tekijöiden ja emootion säätelyyn. Verkko-oppimisessa
oppijalla on tyypillisesti mahdollisuus päättää itse, mitä, kuinka
ja milloin hän opiskelee. Siksi oppijan on pystyttävä asettamaan
tavoitteita oppimiselleen, hallitsemaan ajankäyttöään, keskittymään
olennaiseen sekä oltava tietoinen verkkotyöskentelyn vaatimuksista.
Suorittamalla (esimerkiksi tiedostoja siirtämällä ja keskusteluun
pinnallisesti osallistumalla) ei verkko-oppimisessakaan voi onnistua.
Sen sijaan verkko-oppiminen voi tarjota mahdollisuuksia ja välineitä
ymmärtävään oppimiseen, tiedonrakenteluun ja yhteisölliseen oppimiseen
osallistumisen kautta, mikäli oppija tietoisesti pyrkii ymmärtävään
oppimiseen. Ymmärtävän oppimisen toteutumiseksi verkossa oppijalla
on oltava metakognitiivisia eli oman kognitiivisen prosessin seuraamiseen,
ohjaamiseen sekä tarkkailuun liittyviä taitoja. Samoin tehokas oppija
osaa käyttää joustavasti ja tarkoituksenmukaisesti verkko-työskentelyyn
sopivia kognitiivisia oppimisstrategioita. Tällaisia ovat esimerkiksi
verkkokeskustelun hyödyntäminen tiedon organisoinnissa, ideoiden
kehittelyssä sekä kognitiivisen tuen hakemisessa. Verkko-oppimisessa
”kovat” teknologiankäyttötaidot, kuten oppimisalustojen käytön tekniset
taidot, eivät riitä takaamaan onnistunutta oppimista. Niiden lisäksi
tarvitaan runsaasti ”pehmeitä” teknologian käyttötaitoja, esimerkiksi
verkko-oppimiseen sopivia oppimisstrategioita sekä taitoa osallistua
yhteisölliseen oppimiseen.
Keskeisiä käsitteitä
- Itsesäätely
- Oppimisen strategiat
|