Tietoperusta - pohja uuden oppimiselle
Tieto muodostuu muistirakenteista eli representaatioista
Oppiminen ei ole tiedon siirtämistä kirjasta tai
muusta tietolähteestä oppijan muistiin. Oppiminen on sen sijaan
oppijan oma, henkilökohtainen tiedonrakennus- eli tiedon konstruointiprosessi.
Konstruointiprosessissa uusi tieto suhteutetaan aikaisempaan tietoperustaan
ja aikaisempiin kokemuksiin. Ihmisen tietoperusta rakentuu representaatioista
ja niiden välisistä yhteyksistä. Representaatioilla tarkoitetaan
tiedon sisäisiä edustuksia tai malleja opitusta eli niitä muotoja,
joina tieto on yksilön muistissa.
Esimerkiksi esineistä meillä jokaisella on olemassa
oma representaatiomme. Jollekin tuoli tuo ensimmäiseksi mieleen
pehmeän nojatuolin, toiselle ruokapöydän tuolin ja kolmannelle muovisen
puutarhatuolin. Tuolin representaatio rakentuu kaikesta siitä, mitä
liitämme tuolin käsitteeseen.
Tietoperusta ja kokemukset ohjaavat uuden oppimista
Tietoperusta toimii havaintojemme pohjana ja erityisesti
opittaessa aikaisempi tietoperusta aktivoituu. Oppimisessa havaintojen
pohjalta luodaan yksilöllinen representaatio aiheesta ja uusi tieto
suhteutetaan aikaisempaan tietoon eli "järjestetään" osaksi
tietoperustaa. Esimerkiksi opeteltaessa vieraskielisiä sanoja uutta
sanaa voidaan verrata lähes samassa kirjoitusasussa esiintyviin
sanoihin, lähes samaa tarkoittaviin sanoihin tai esimerkiksi vastakohtaan.
Opittaessa uusi sana liitetään siihen, mitä jo aikaisemmin tiedetään.
Representaatio uudesta sanasta muodostuu uutta ja vanhaa tietoa
yhdistelemällä. Uutta opittaessa pyrimme jatkuvasti suhteuttamaan
havaitsemaamme informaatiota aikaisempiin kokemuksiimme. Aikaisempi
tieto toimii oppimisen pohjana ja ohjaa toimintaamme. Opittava asia
suhteutetaan aikaisempaan tietoon ja liitetään osaksi tietorakenteita.
Uusi tieto voidaan liittää tietoperustaan täydentämällä aikaisempaa
tietorakennetta tai muuttamalla koko tietorakenne uuden tiedon perusteella.
Esimerkiksi tenttiin lukiessaan opiskelija tarkkailee jatkuvasti
lukemaansa. Jossakin kohdassa hän voi ajatella, että tämähän
on tuttua asiaa. Tämän havainnon perusteella hän voi jopa hypätä
kyseisen kohdan yli. Jos hän jatkaa lukemista, hän voi
huomata uuden tiedon toistavan tietämäänsä tai täydentävän
sitä. Toisaalta opiskelija voi mahdollisesti myös huomata, että
hänen käsityksensä aiheesta on väärä, vaikka hän
luuli tietävänsä asian. Tämän seurauksena hän opiskelee
asiaa entistä tiiviimmin ja pyrkii ymmärtämään asian oikein ja selvittämään,
miksi hänen aikaisempi käsityksensä oli väärä.
Tietämisen eri muodot
Tietoperusta sisältää monenlaista tietoa. Asioihin
ja esineisiin liittyvä tieto on nimeltään deklaratiivista tietoa.
Deklaratiivinen tieto voi olla konkreettisiin, ulkoisesti havaittaviin
asioihin tai ilmiöihin liittyvää tai abstrakteihin käsitteisiin
liityvää. Deklaratiivisen tiedon lisäksi on olemassa niin sanottua
proseduraalista eli taidollista tietoa. Proseduraalinen tieto kertoo,
kuinka joku asia tehdään.Useimpien asioiden hallitseminen vaatiikin
sekä deklaratiivista että proseduraalista tietoa. Esimerkiksi matemaattiset
käsitteet, kuten derivaatta tai logaritmi ovat deklaratiivista tietoa,
mutta kun tiedetään, miten niitä käytetään, tieto on proseduraalista.
Ekspertin tietoperustalle on ominaista runsaat
yhteydet tiedon eri osasten välillä. Tällainen verkostomainen tietorakenne
mahdollistaa ongelmien käsittelemisen joustavasti ja uuden tiedon
liittämisen osaksi laajoja tietorakenteita. Ekspertin tiedosta suuri
osa on abstraktia eli käsitteellistä tietoa, jonka avulla pystytään
hallitsemaan suurta tietomäärää. Ekspertin tieto rakentuu sekä proseduraalisesta
että deklaratiivisesta tiedosta. Siten ekspertin tietämys on osittain
teoreettista ja osittain käytännöllistä. Tämä on hyödyllistä esimerkiksi
ongelmanratkaisutehtävissä.
Aktivoi tietoperusta
Oppimista voidaan tehostaa aktiivisella, kriittisellä
ajattelulla, kyseenalaistamisella, tiedon liittämisellä käytännön
yhteyksiin sekä tietoisella oman tietoperustan rakenteiden esiin
tuomisella. Käsitys siitä, mitä opiskelija jo tietää ja
mitä hän ei vielä tiedä, on hyvä lähtökohta uuden asian oppimiselle.
Tähän oman tietoperustan analysointiin voi käyttää monia tekniikoita.
Eräs eniten käytetyistä tekniikoista on niin sanottu käsitekartta
(mind map). Muita tietoperustan aktivointiin sopivia menetelmiä
ovat myös aivoriihi, jossa kaikki aiheista mieleen tuleva kirjataan
ylös sekä kysymysten keksiminen aiheesta. Tärkeää tietoperustan
aktivoinnissa eivät ole menetelmät, jolla se tehdään, vaan todellinen
ajattelullinen virittäytyminen aiheeseen. Kukin oppija voi keksiä
itselleen sopivia tapoja aktivoida aiempi tieto ja orientoitua opittavaan
aiheeseen.
|