Bartlettin muistitutkimus kognitiivisen
oppimistutkimuksen edustajana
Teoreetikko
Frederick Charles Bartlett (1886-1969)
Yleiskatsaus
Englantilaista Frederick Bartlettia
voidaan pitää modernin muistitutkimuksen uranuurtajana. Hän sitoutui
kokeellisen menetelmän käyttöön tutkimuksissaan, mutta behavioristeista
poiketen hän keskittyi ihmisen kognitiivisten toimintojen ja etenkin
muistin tutkimukseen. Bartlett tutki muistamista eri kulttuuripiireissä
ja päätyi korostamaan yksilön aikaisempien kokemusten ja kulttuurin
vaikutusta oppimis- ja muistitoiminnoissa. Bartlett korosti tutkimustensa
pohjalta ihmisten kognitiivisten toimintojen yhtenäistä luonnetta
ja niissä ilmeneviä samanlaisia prosesseja: valikoivuutta, työstämistä
ja aktiivisuutta.
Bartlett käytti aikaisemmista muistin
tutkijoista poiketen merkityksellisiä tekstejä koehenkilöiden havainnointi-
ja mieleenpalauttamismateriaalina. Kokeiden keskeisin tulos oli,
että muisti toimii vain harvoin palauttamalla alkuperäisen materiaalin
muuttumattomana mieleen. Kaikkia ihmisen kognitiivisia toimintoja
yhdistää Bartlettin mukaan merkityksen haku, ”effort after meaning”.
Pyrkiessään muistamaan uutta opittavaa ainesta ja tekemään sen itselleen
merkitykselliseksi ihminen rekonstruoi, eli muokkaa havaitsemaansa
aikaisempien tulkintojensa, uskomustensa ja arvojensa pohjalta.
Keskeinen käsite Bartlettin teoriassa
oli skeeman käsite. Sillä tarkoitetaan
kokemusten ja toimintojen järjestämistä merkityksellisiksi organisaatioiksi,
jotka toimivat havainnoinnin, tulkintojen ja toiminnan pohjana.
Skeemojen muodostaminen tapahtuu Bartlettin mukaan havaintojen valikoinnin,
aktiivisten ajatteluprosessien sekä havaintoaineksen ja aikaisempien
kokemusten yhdistelyn kautta.
Keskeisiä käsitteitä
- Kognitiiviset toiminnot
- Skeema
- Rekonstruktio
|