Behavioristiset suuntaukset: Behavioristinen
psykologia
Keskeisimmät teoreetikot
Ivan Pavlov, B.F.Skinner
ja John B. Watson
Yleiskatsaus
Behaviorismin alkuvaiheet
Behavioristinen psykologia sai alkunsa John B.
Watsonin 1913 kirjoittamasta artikkelista ”Psychology as a behaviorist
views it”. Artikkelissaan Watson esitti behavioristisen psykologian
perusolettamukset. Behavioristit näkivät psykologian puhtaasti kokeellisen
luonnontieteen haarana, jonka tavoitteena oli luoda käyttäytymistä
selittävä teoria. Tietoisuuden ilmiöt, kuten ajattelu, haluttiin
sulkea psykologisen tutkimuksen ulkopuolelle tieteen objektiivisuutta
tavoiteltaessa. Sellaisia ilmiöitä, joita ei suoraan voitu havainnoida,
ei myöskään haluttu tutkia, ja siksi behavioristit keskittyivät
fyysisesti havaittavan käyttäytymisen tutkimiseen. Behaviorismin
taustalla onkin selkeästi nähtävissä positivistisen tieteenihanteen
vaikutus.
Behavioristinen oppimiskäsitys
Suuri osa behavioristien tekemistä tutkimuksista
oli eläinkokeita. Näiden perusteella luotiin useimmat behavioristisista
teorioista, koska eläinten ja ihmisten käyttäytymisreaktioiden katsottiin
olevan laadullisesti samanlaisia. Behavioristit näkivät käyttäytymisen
ulkoisten ärsykkeiden ja käyttäytymisreaktioiden välisiksi assosiaatioiksi
ja Pavlovin klassisen
ehdollistumisen teoriassaan kuvaama S-R
(stimulus-response) -kytkentä käsitettiin käyttäytymisen
perusyksiöksi.
Yksilön käyttäytymistä katsottiin
voitavan ohjata täysin ulkoa käsin erilaisten ärsykkeiden välityksellä.
Osaksi tieteellisen tutkimuksen tavoitteita behavioristit asettivat
käyttäytymisen kontrollin ja manipulaation. Usko tieteen mahdollisuuksiin
kasvatuksessa näkyi behavioristien äärimmäisenä kasvatusoptimismina. Tätä kuvaavat
hyvin Watsonin sanat:
”Tuokaa minulle tusinan verran terveitä
vauvoja, jotka ovat kaikki hyvin kehittyneitä, antakaa minulle myös
oma spesifinen maailma, jossa heitä kasvattaisin, niin voin taata,
että voisin ottaa minkä tahansa heistä ja kouluttaa hänestä minkä
tahansa valitsemani spesialistin ---- riippumatta siitä, mitkä hänen
lahjansa, taipumuksensa tai kutsumuksensa ovat, taikka siitä, minkä
rotuisia hänen esivanhempansa olivat.”
Behaviorististen periaatteiden käyttö opetuksessa
perustuu pitkälti B. F. Skinnerin operantin
ehdollistumisen teoriaan. Oppijalle esitettiin tiettyjä ärsykkeitä,
joihin hän oppi reaktion vahvistamisen tai sammuttamisen seurauksena
reagoimaan tietyllä tavalla. Opettajan roolina oli olla koulutusteknologi,
joka jakoi opittavan aineksen sopiviin osakokonaisuuksiin ja antoi
palautetta oppilaiden reaktioista: palkintoja tai rangaistuksia.
B. F. Skinner kehitteli operantin ehdollistumisen teorian pohjalta
kouluopetukseen soveltuvan ohjelmoidun
opetuksen mallin.
Behaviorismin myöhemmät vaiheet
Vaikka behaviorismi syntyi jo 1910-luvulla, on
sen vaikutus opetukseen ollut nähtävissä pitkään. Behavioristinen
tutkimustraditio alkoi murtua 1960-luvulta alkaen kognitiivisten
oppimiskäsitysten kehittyessä, mutta opetuksessa Skinnerin kehittelemä
opetusteknologinen malli on ollut ja on edelleen nähtävissä koulussa
mm. oppimateriaaleissa.
|