Humanistinen psykologia ja kokemuksellinen
oppiminen
Suuntauksen keskeisiä edustajia
Abraham Maslow, Carl Rogers ja D.
A. Kolb
Yleiskatsaus
Humanistisesta psykologiasta
Humanistisen psykologian ei voida
sanoa olevan yhtenäinen koulukunta, vaan suuntaus, johon voidaan
liittää humanistisia arvoja kuten ihmisen ainutlaatuisuutta ja luovuutta
korostaneita psykologeja. Humanististen psykologien lähtökohtana
oli yksilön kokonaisvaltaiseen tutkimukseen pyrkiminen sekä ihmisen
luovuuden ja henkisen kasvun ihannoiminen. Humanistisen psykologian
valtakausi sijoittuu 1950-1960-luvuille ja sen edustajia oli etenkin
Yhdysvalloissa.
Humanistisen psykologian merkittävimpänä
edustajana voidaan pitää Abraham Maslowia, jonka teorioista tunnetaan
etenkin motivaatioteoria. Sen mukaan ihmisen motiivit ovat tarpeita,
jotka muodostavat hierarkian, jossa alempien tarpeiden tultua tyydytetyksi,
ihminen pyrkii tyydyttämään ylemmällä tasolla olevia tarpeitaan.
Ylimmällä tasolla hierarkiassa on itsensä toteuttamisen tarve. Toinen
humanistisen psykologian uranuurtaja oli Carl Rogers, joka kehitteli
humanistisen psykologian pohjalta terapiamuotoja. Näissä hän korosti
terapiaprosessin avoimuutta, yksilön arvovalintojen tärkeyttä sekä
terapeutin ja potilaan tasavertaisuutta.
Kokemuksellisen oppimisen malli
Humanistisella psykologialla on ollut
vaikutusta myös opetukseen kokemuksellisen oppimisen mallin välityksellä.
Kokemuksellisen oppimisen mallia on sovellettu runsaasti etenkin
aikuskoulutuksessa. Mallissa painotetaan itsetuntemuksen ja itsereflektion
merkitystä oppimisprosessissa, erilaisten toimintastrategioiden
kokeilua sekä arvojen ja asenteiden sisäistämistä. Oppijan kokemuksilla
ja elämyksillä on keskeinen rooli oppimisessa. Terapeutin tai kouluttajan
tehtävänä kokemuksellisen oppimisen mallissa on ohjata osallistujien
keskustelu- tai tehtäväryhmän toimintaa.
|