Behavioristiset suuntaukset: Operantti ehdollistuminen
Teoreetikko
B. F. Skinner (s. 1904)
Yleiskatsaus
B. F. Skinner noudatti tutkimuksissaan seuraavia
behaviorismin perinteitä, jotka muodostivat yleiset lähtökohdat
operantin ehdollistumisen teorialle.
- Tietoisuuden ilmiöiden (kuten ajattelun) kieltäminen käyttäytymistä
selittävinä tekijöinä.
- Käyttäytymisen kontrolli ja manipulaatio osana tieteellisen
tutkimuksen tavoitteita.
- Eläinkokeiden tulosten käyttäminen psykologian teorioiden
perustana.
- Ihmisen käyttäytymisen selittäminen S-R kytkentöihin perustuvien
yksikköjen avulla
Skinner loi operantin ehdollistumisen teorian eläinkokeiden
pohjalta. Tutkimuksissaan Skinner pyrki muokkaamaan koe-eläinten
jo olemassa olevia käyttäytymismuotoja ehdollistamisen avulla. Keskeisellä
sijalla Skinnerin operantin ehdollistumisen teoriassa on reaktion
vahvistaminen positiivisesti (palkitseminen)
ja negatiivisesti (rankaiseminen). Hänen mukaansa
ihmisen toivottuja käyttäytymismuotoja tuli palkita ja ei-toivotuista
käyttäytymismuodoista tuli seurata rangaistus. Vahvistamisen välittömyyden periaatteen
mukaan palautteen käyttäytymisestä tuli seurata välittömästi.
Esimerkki
Ohjelmoitu opetus
Skinner sovelsi operantin ehdollistumisen teoriaansa
myös kouluopetukseen. Operantin ehdollistumisen teoriaan perustuvaa
opetusta kutsutaan ohjelmoiduksi opetukseksi. Ohjelmoidussa opetuksessa
oppimistehtävä jaettiin osatehtäviin, joihin liittyi tehtävä. Tehtävän
suoritusta seurasi välitön vahvistus (positiivinen oppilaan suorituksen
ollessa oikea tai negatiivinen suorituksen ollessa ei-toivottu).
Skinner korosti positiivisen vahvistamisen merkitystä ja ohjelmoidussa
opetuksessa oppijaa johdateltiin usein oikeaan vastaukseen vihjeiden
(esim. sanan ensimmäinen kirjain tai lauseen ensimmäinen sana) avulla.
Ohjelmoidun opetuksen ohjelmat ovat joko lineaarisia,
jolloin kaikki oppijat käyvät läpi saman materiaalin tai haarautuvia
tehtäviä. Haarautuvissa ohjelmissa on monia etenemisteitä, jotka
määräytyvät oppijan oikeiden ja väärien vastausten perusteella.
Väärän vastauksen annettuaan oppija ei etene heti seuraavaan osioon,
vaan jää kertaamaan vaikeuksia tuottanutta osiota. Monet etenkin
vanhemmat opetustarkoitukseen tehdyt tietokoneohjelmat noudattavat
ohjelmoidun opetuksen periaatteita.
Keskeisiä käsitteitä
- Ehdollistuminen
- Reaktion vahvistaminen (reinforcement)
- Ohjelmoitu opetus
|