Behavioristiset suuntaukset: Klassinen
ehdollistuminen
Teoreetikko
Ivan Pavlov (1849-1936)
Yleiskatsaus
Venäläisen fysiologin Ivan Pavlovin
tekemät havainnot eläinten oppimisesta muodostavat teoreettisen
perustan ja antoivat alkusysäyksen behavioristisille oppimiskäsityksille.
Tutkiessaan koirien syljeneritystä Pavlov huomasi koiria ruokkivien
tutkimusapulaisten askelten äänen laukaisevan koirien syljenerityksen
jo ennen ruoan antamista. Pavlov alkoi tutkia systemaattisesti havaitsemaansa
ilmiötä ja osoitti kokeissaan, että jokin tietty, toimintaan normaalisti
kuulumatonkin ärsyke voi saada aikaan refleksinomaisen reaktion.
Ehdollinen ärsyke yhdistettiin ehdottomaan reaktioon oppimistilanteen
toiston avulla, jolloin ehdollinen ärsyke riitti saamaan aikaan
reaktion, jonka laukaisemiseen oli aiemmin tarvittu jokin ehdoton
ärsyke. Ehdoton reaktion muuttui tällöin ehdolliseksi reaktioksi.
Tällaista oppimista kutsutaan klassiseksi
ehdollistumiseksi. Klassista ehdollistumista kuvataan
usein ärsykkeen ja reaktion välisellä yhteydellä S-R (stimulus-response).
Pavlov osoitti kokeissaan, että ehdollisia
reaktioita voitiin poistaa sammuttamalla. Sammuttaminen
tapahtuu siten, että ehdollinen ärsyke esitetään toistuvasti
ilman ehdotonta ärsykettä. Useiden toistojen jälkeen ehdollinen
ärsyke voidaan esittää ilman että seurauksena on ehdollinen reaktio.
Ehdollistumiselle on ominaista ärsykkeen yleistyminen. Yleistymisellä tarkoitetaan
tilannetta, jossa myös ehdollista ärsykettä läheisesti muistuttava
ärsyke saa aikaan ehdollisen reaktion. Toisaalta Pavlov huomasi
eläinkokeissaan, että ärsykeyleistyminen voidaan estää esittämällä
aina täsmällisen samanlaisena toistuva ehdollinen ärsyke. Tällöin
eläimet oppivat reagoimaan vain tuohon tiettyyn ärsykkeeseen ja
erottamaan sen muista. Tätä kutsutaan diskriminaatioksi.
Pavlov huomasi kokeissaan, että ehdollisia ärsykkeitä voitiin myös
kytkeä toisiinsa. Ehdollisen ärsykkeen välityksellä muodostettua
uutta ehdollistumista kutsutaan korkeamman
asteen ehdollistumiseksi.
Behaviorististen oppimistutkimusten taustalla on
ajatus luonnontieteiden tutkimusmenetelmien soveltamisesta psykologiaan.
Tällöin ulkoisesti havaittavien ilmiöiden säännönmukaisuuksia pyrittiin
etsimään kokeellisin menetelmin. Klassista ehdollistumista sovellettaessa
psykologiaan ajateltiin ihmisen ja eläimen oppimisen ja toiminnan
olevan periaatteiltaan samankaltaisia. Behavioristien mukaan ihmisenkin
oppiminen saattoi tapahtua ehdollistamalla: vahvistamalla tai sammuttamalla
ärsykkeen ja reaktion välistä yhteyttä. Lisäksi behavioristisen
suuntauksen edustajat olettivat, että käyttäytymisen perusyksiköt
muodostuvat S-R kytkennöistä, joissa ulkoinen ärsyke saa aikaan
tietyn käyttäytymisreaktion. S-R kytkentöihin perustuvia reaktioita
tutkimalla pyrittiin selittämään ihmisen oppimisprosesseja. Ihmisen
oppimista klassisen ehdollistumisen teorian pohjalta tutki 1900-luvun
alussa mm. John
B. Watson.
Esimerkki
Pavlovin tunnetummassa klassisen
ehdollistumisen kokeessa tutkittiin koirien syljeneritystä. Syljenerityksestä,
joka alkujaan on ruoan saamiseen liittyvä ehdoton refleksi, tehtiin
ehdollistumisen avulla kellonsoiton aikaansaama ehdollinen reaktio.
Pavlovin kokeissa ehdoton ärsyke oli ruoka, joka ”normaalissa” tilanteessa
saa aikaan ehdottoman refleksin eli syljenerityksen. Kun ehdollinen
refleksi, eli kellon soitto liitettiin ruokinnan yhteyteen ja tilanne
toistettiin useita kertoja, oppivat koirat yhdistämään kellon äänen
ruokintatilanteeseen. Kellonsoitosta muodostui ehdollinen refleksi,
joka sai aikaan ehdollistuneen reaktion eli syljenerityksen jo ennen
ruoan antamista.
Keskeisiä käsitteitä
- Ehdollistuminen
- S-R kytkentä
|